7 september 2010

KONSERT Live Nation utpekade i Uppdrag granskning

I veckans Uppdrag granskning kultur behandlas andrahandsmarknaden för konsertbiljetter. I SVT-programmet pekas personal hos konsertbjässen Live Nation ut som inblandade i sådan försäljning.

Sedan internet blev en ledande kanal för biljettförsäljning till konserter har det funnits en marknad för mellanhänder som köper upp biljetter och säljer dem vidare till ett betydligt högre pris. Affärerna har fått rubriker tidigare, som när det år 2008 avslöjades att ett ATG-ombud sålt vidare hundratals biljetter.

I veckans Uppdrag granskning kultur tittas det närmare på affärerna. I SVT-dokumentären anklagas konsertgiganten Live Nation för att ha personal som aktivt deltar i verksamheten.

En källa som Uppdrag granskning intervjuat berättar att han och en kollega köpt biljetter av en anställd på Live Nation, biljetter som källan sedan ska ha sålt vidare.

– En kollega till mig sprang in och pratade med någon han kände på Live Nation. Han kom ut med tio biljetter, säger källan i programmet.

Uppgifterna hävdas i programmet av ytterligare en person. Enligt denna är Live Nation medveten om verksamheten:

– Det måste de vara. Jag tror att alla vet, men ingen vet. Man köper ju direkt av personer på de här bolagen, säger han i programmet.

I programmet kommenterar konsumentminister Nyamko Sabuni:

– Om någon tittar på detta och säger att lagstiftning är det enda sättet att komma åt det så är jag beredd att överväga det.

Tidningen Aftonbladet konfronterar Live Nations VD Carl Pernow med uppgifterna. Han svarar:

– Okej… det tycker jag definitivt är fel. Det får de absolut inte göra. Vi har klara regler för hur många biljetter personalen får köpa per år. De är för eget bruk och till nära.

Fotnot: Uppdrag granskning kultur sänds i SVT 2 tisdag 20.00–20.30. Repriser: SVT2 8/9, SVT 1 9/9, SVT2 12/9.

Lars Nylin