12 augusti 2010

4 SNABBA till Erik Brataas och Daggan Stamenkovic / Phonofile

Phonofile AS vd Erik Brataas och KlickTracks tidigare vd Daggan Stamenkovic – nu utsedd till chef för det bolagets nya stockholmskontor – berättar om den nu aktuella sammanslagning mellan Phonofile och KlickTrack.

Hur ser ni på den nu aktuella sammanslagningen och de möjligheter den öppnar?
Erik: Genom sammanslagningen blir Phonofile en sstark aktör på den nordiska marknaden och etableringen av vårt stockholmskontor är oerhört viktig. Sammanslagningen öppnar därmed för en starkare närvaro på den svenska marknaden och betydligt bättre förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb för de svenska rättighetshavare som vi har avtal med. Vi har en uttalad målsättning att öka vår marknadsdsandel i Sverige och det ska vi lyckas med, samtidigt som vi ska vara den kvalitativt bästa aktören, med våra oerhört kompetenta medarbetare.
Daggan: Sammanslagningen kommer att ge oss större kraft att agera och genom etableringen av ett stockholmskontor kommer de svenska lablarna få direktkontakt med någon som kan hjälpa till att få ut deras releaser på ett vettigt sätt. Vi kommer också kunna vidareutveckla KlickTracks tjänster åt bägge hållen få mer repertoar att jobba med. Vi på KlickTrack har det senaste året fått många frågor från våra bolag om att hjälpa de med distribution så detta samgående är delvis resultat av att vi alltid har lyssnat på vad våra partners vill och försökt ligga steget före.

I ert pressmeddelande skriver ni att "med Daggan på plats i Stockholm och genom att få svenska partners in på ägarsidan och i styrelsen vill utom tvivel höja kvaliteten på arbetet gentemot svenska skivbolag och lägga förhållandena rätt för ökad visibilitet, tillgänglighet och organisk tillväxt.”
Erik: Först och främst innebär etableringen av kontoret i Stockholm en långt bättre närhet till, och förståelse av, den svenska marknaden. För våra redan existerande leverantörer innebär det här upplägget förstås fördelar, men det är naturligvis också viktigt för att nå ut till nya potentiella leverantörer. Det är från Phonofiles sida också en poäng at vi fick svensk representation på ägarsidan för att stärka vårt nordiska fokus. Genom den position vi nu får stärks vår posisjon gentemot de stora online-tjänsterna och därmed kan vi i ännu högre grad bidra till att säkra de oberoende nordiska skivbolagens tillgänglighet, visibilitet och allmänna fölrutsättningar.
Daggan: Genom att jag finns på plats i Sverige så ska det bli en kortare väg för bolagen att kommunicera med oss. Vi vet av erfarenhet att det är viktigt att ligga långt fram i planeringen om man vill exponeras ordentligt på download-shoparna och allt vi gör för att underlätta kommunikation och tillgänglighet kommer att öka chanserna för våra partners att synas och sälja mer.

Vad ser ni som de viktigaste fördelarna av sammanslagningen för Phonofiles respektive KlickTracks tidigare kunder och samarbetspartners?
Erik: KlickTracks kunder kommer nu att få tillgång till Phonofiles hela aggregatortjänst. Phonofiles leverantörer får tillgång till KlickTracks shoplösning. Men viktigast är kanske att den samlade gruppen leverantörer växer, vilket bidrar till att stärka de oberoende nordiska skivbolagens position på online-marknaden. Dessutom är det klart att våra bolag kommer att kunna utveckla och förbättra våra tjänster snabbare tillsammans, än om vi hade gjort det var för sig. I praktiken innebär det att vi kan få en snabbare och bättre vidareutveckling av våra samlade tjänster.
Daggan: Den största fördelen är att Klicktracks kunder på ett enkelt och smidigt sätt kan få distribution till andra shopar på ett enkelt sätt och Phonofiles kunder få tillgång till Klicktracks shoplösning som fungerat så bra för de svenska bolagen. Att man sen dessutom samlar all rapportering, uppladdning och administration av katalogerna kommer spara ganska mycket tid för skivbolagen, som redan idag alltid lider av tidsbrist.

Hur ser ni generellt på utvecklingen inom den digitala musikdistributionen idag – såväl i Sverige/Norden som globalt?
Erik: Det är en komplicerad och sammansatt fråga. Men det sker en rätt dramatisk nedgång i omsättningen av fysiska produkter – CD – och även om det har skett en naturlig positiv utveckling på den digitala marknaden de senaste åren, så kompenserar den utveckling inte helt den fysiska nedgången för skivbolagen. Samtidigt växer det fram olika streaming-tjänster som som skapar nya affärsformer som vi idag kan inte förutse alla konsekvenser av. Tillsammans innebär detta en sårbar situation för många skivbolag.
Men nordisk musik har en bra ställning på den hela tiden växande exportmarknaden. Och om vi betraktar Norden som vår hemmamarknad ser vi en befolkning med hög teknologisk kompetens och köpkraft som av tradition är goda musikkonsumenter. På det hela taget är vi väldigt priviligerade som får arbeta med så mycket fantastisk musik och bidra till att våra oberoende nordiska skivbolag blir starkare involverade i den digitala vardagen.

Claes Olson