8 juni 2010

All time low för amerikansk albumförsäljning

Försäljningsperioden 23-30 maj har skrivit in sig i den amerikanska musikbranschhistorien som den sämsta veckan i fråga om albumförsäljning sedan Nielsen Soundscan 1994 började sammanställa statistik över musikförsäljningen i USA. Enligt Billboard var detta förmodligen den sämsta försäljningsveckan ända sedan tidigt 70-tal, men någon exakt statistik existerar inte från åren innan Soundscans mätningar började göras 1994.

Enligt Soundscan såldes det under perioden 23-30 maj totalt 4 984 000 album. Som jämförelse såldes det under motsvarande försäljningsperiod i fjol 5 760 000 album.

– Vi tror att det här är den sämsta veckan någonsin, kommenterar Universal Music Group Distribution president Jim Urie i Billboard.
– Nu finns det ännu större anledning för alla i musikindustrin att fokusera på att få kongressen att introducera en lagstiftning som får våra ISP:s sluter upp bakom oss i kampen mot piratverksamheten på internet. Piratverksamheten blir bara värre och värre. De styrande måste sätta frågan i fokus.

Enligt den amerikanska branschorganisationen RIAA skeppades 1973 (då organisationen började sammanställa sin statistik) totalt 388,2 miljoner album, vilket ger ett snitt på 7,47 miljoner i veckan. Viktigt att notera är dock att Soundscan räknar de facto sålda album, i motsats till skeppade/levererade – vilket RIAA tidigare baserade sin statistik på.

Enligt Nielsen Soundscan ligger försäljningsrekordet ifråga av sålda album under en och samma vecka på 45,4 miljoner exemplar. Rekordet sattes i slutet av december 2000.

Claes Olson