8 juni 2010

GRAMMIS Flera nyheter inför nästa års grammisgala

Sommaren har bara börjat och ett halvt skivår återstår av 2010. Ändå sker det saker kring Grammis 2011. Nästa års gala kommer att arrangeras 17 januari – under delvis nya former, med nya kategorier och nya producenter.

Ramarna för Grammis 2011 smygpresenterades vid en branschträff på Hotell Lydmar i Stockholm. IFPI:s nye VD Ludvig Werner informerade kort om en del av nyheterna för en publik som inkluderade allt från några av nutidens stilbildande musikutgivare – som skivbolaget Razzia – till nestor Anders Burman, för 60 år sedan grundare av Metronome Records.

– Ett av ledorden har varit värdighet. Vi vill att pristagaren ska känna en respekt, och det formas av såväl utdelning som juryarbete och arena, säger Ludvig Werner till MI.

Bland det nya finns några nykomlingar bland totalt 21 priskategorier: Årets internationella framgång, International Breakthrough Artist of the Year samt Årets grupp.
– Grammis ska bättre premiera de svenskar som främst är aktiva internationellt, fortsätter Werner.

Det avslöjades också att priset delas ut 17 januari i Stockholm.

Det blir en ny byrå som står för produktionen. Baluba ersätts med byrån som skriver sitt namn HELENAOCHSOFIE och leds av Helena Dillén respektive Sofie K Skoog.

– Vi vill höja Grammis status ytterligare och satsar därför på att till 2011 presentera vinnarna på ett ännu bättre sätt under festliga men samtidigt seriösa former, säger Grammis projektledare Lisa Cronstedt på IFPI. HELENAOCHSOFIE har arbetat med många framgångsrika evenemang och vi är oerhört stolta över att de tar på sig uppdraget att utveckla Grammis.

HELENAOCHSOFIE har tidigare arbetat med bland annat P3 Guldgalan och SKAP:s vårfest och stipendieutdelning.

– Det är med stor självklarhet och stolthet, och möjligen ett visst mått av storhetsvansinne, som vi tackat ja till uppdraget att producera Grammisgalan 2011, kommenterar Sofie K Skoog, kreativ producent på HELENAOCHSOFIE.Med vår bakgrund och tidigare genomförda projekt känns det som ett naturligt steg, om än stort och viktigt.

– Vår målsättning är att skapa en värdig prisceremoni där musikbranschens mesta pris, även internationellt sett, delas ut, säger Helena Dillén, även hon med titeln kreativ producent på HELENAOCHSOFIE.
– Ceremonin och firandet av svenska artisters, musikers och producenters hårda arbete skall befästa prisets tyngd. Grammis 2011 ska vara värdigt, underhållande, intimt, exklusivt och stolt – och det är vårt ansvar att se till att det händer.

Lars Nylin