4 maj 2010

4 SNABBA till Adis Adamsson / Artist Company TEN

I förra veckan var Adis Adamsson på Artist Company TEN tillsammans med Erik Hassle på den stora internationella A&R-mässan Musexpo i Los Angeles. Här berättar han om sina intryck från West Hollywood och rapporterar om arbetet med att lansera Erik Hassle i såväl USA som andra delar av världen.

Hur gick det för Erik Hassle på Musexpo och vad tyckte du om mässan i stort?
– Det gick väldigt bra! Erik Hassle råkade ju vara i USA för att göra radiopromotion, så det var ju ett utmärkt tillfälle att göra Musexpo på samma gång.
– Mässan verkade bra. Jag hade själv inte så mycket tid att tillbringa på själva musikmässan, med den verkade intressant och hade föreläsare av toppklass. På de showcase jag såg var den svenska banden bäst!

Erik Hassle gjorde tre olika showcase-spelningar i helt olika sammanhang Berätta!
– Alla tre gigen var väldigt bra. Det tråkigaste giget var på invigningen. Det var mysigt framför poolen på taket till The London West Hollywood Hotel, men det blev ju inte direkt något drag på publiken…
– Det bästa giget var på Viper Room på måndagkvällen. Stället var proppfullt och Erik gjorde ett riktigt toppengig. Vi hade arbetat hårt för att få dit rätt folk i publiken och lyckades väldigt bra med det. Bland annat hade vi några av Los Angeles viktigaste tv-bokare där, vilket för oss var målet med giget.
– Det tredje giget var ett unikt tillfälle för Erik att spela en låt för några av USA:s viktigaste music supervisors. Giget var klockan elva på morgonen och det var åter igen en tråkig publik… Inte särskilt mycket rock’n’roll, men det gav väldigt bra resultat!

De senaste veckorna har Hassle klättrat på radiolistorna i USA och bl.a gjort entré på topp 30 på Billboard Hot AC. Hur ligger han till just nu?
– Placeringen på Hot AC-listan är resultatet av ett hårt och målmedvetet arbete från Erik, Viktor och oss på Artist Company TEN. Vi har jobbat med Eriks internationella lansering i ett års tid och radiolistorna är ett direkt resultat av detta.
– I slutet av maj kommer Hurtful dessutom att vara Single of the Week på iTunes i USA, vilket är vår amerikanska labels starkaste verktyg för att driva albumförsäljningen. SÅ det är en väldigt bra grej för Eriks kampanj i USA.

Erik Hassle lanseras ju just nu i flera länder runt om i världen. Vilka förväntningar har ni och hur ser de närmaste planerna ut just nu?
– Plattan har släppts i Sverige, Danmark, England och USA, och det har gått väldigt bra på alla dessa marknader. Vi har byggt en stark plattform för Erik!
– Vi fokuserar på USA just nu. Amerikanerna representerar ju fortfarande 40 procent av världsmarknaden och påverkar i högsta grad våra framgångar i resten av världen.
– Men Erik kommer även att göra en kort Sverige-turné i sommar. Han kommer dessutom att skriva nytt material, släppa en ny singel i England och turnera i USA.

Claes Olson