29 april 2010

Svenska musikbolag världsbäst 2009

Världsmarknaden för inspelad musik föll med 7.2 % under 2009 visar statistik från skivbolagens organisation IFPI. Men i de länder där lagstiftningen mot illegal nedladdning är starkast är bilden annorlunda. Sverige hade musikvärldens bästa tillväxt 2009 med 11,9%.

En stor del av den globala nedgången står att finna i kraftiga minus i de största marknaderna. I USA var nedgången 10,7%, i Japan var nedgången ännu större, 10,8%. Exkluderar man dessa marknader blev nedgången 3,2 %.

I länder där lagstiftningen mot illegal nedladdning är kraftfullare är bilden annorlunda, beskriver IFPI i rapporten Recording Industry in Numbers (RIN), som presenterades på onsdagen.

– Sverige och Sydkorea är verklugen mönsterelever och visar nu hur en förbättrad legal miljö kan påverka den lagliga musikförsäljningen, citerades IFPI-chefen John Kennedy av TT Spektra på torsdagen.

Tvåa efter Sverige ligger också just Sydkorea med en tillväxt på 10,4%.

Även den brittiska marknaden gick upp, i det fallet med 1,9 %.

Den fysiska försäljningen gick globalt ned med 12,7% under 2009. Den digitala omsättningen ökade med 9,2% till att nu stå för drygt 25% av den internationella omsättningen för inspelad musik. Omsättningen för digital försäljning, ca 30 miljarder svenska kronor, är tio gånger så stor som den var år 2004.

Världens bästsäljande album 2009 blev Susan Boyles I Dream A Dream som sålde i totalt 8,3 miljoner enheter. Detta är den bästa globala siffran för ett album sedan Coldplays X & Y från 2005. Förutom U2 på plats sju och Andrea Bocelli som nummer 10 var samtliga övriga album på topp tio amerikanska utgivningar.

IFPI sätter i RIN även den inspelade musiken i perspektiv till andra musikrelaterade branscher. Då finner man att musikutgivning, med en omsättning på ca 140 miljarder dollar 2009, kom tvåa efter omsättningen för radioreklam. Omsättningen för inspelad musik var däremot större än den för livemusik, dock ökade den branschen globalt med fyra % under året.

Lars Nylin