19 april 2010

4 SNABBA till Maria Engström Östby

I förra veckan så arrangerade det nystartade bolaget Creative Engineering ett annorlunda showcase med den holländska popartisten Chris LeMay i Stockholm. Bolaget ägs och drivs av makarna Maria Engström Östby och Tore Östby (som även arbetar för den norska artistorganisationen GramArt samt är f.d. gitarrist och låtskrivare i banden Conception och ARK).

Efter en tids frånvaro från musikbranschen så är du nu tillbaka med nystartade Creative Engineering. Hur ser era närmaste verksamhetsplaner ut?
– Jag var sjuk en stor del av 2009, men i övrigt har jag varit i branschen hela tiden, med projekt som The New Union, styrelsepost i Hultsfred mm. Men tidigare arbetade jag deltid på KK-stiftelsen, nu arbetar jag heltid med företaget. Tore arbetar deltid för den norska artistorganisationen GramArt, så det är bara jag som jobbar heltid.
– Vi arbetar med management support, man kan anlita oss för delar av projekt, som att granska marknadsföringsplaner i kontraktserbjudanden, eller göra strategier, arbeta med image och profil eller jobba med dealfinding.
– Just nu samarbetar jag med ett holländskt management för att arbeta ut en artist i Skandinavien, jag konsultar åt ett amerikanskt band, letar dealar åt ett svenskt, och håller nu också på att se på hur The New Union kan tas vidare. Vi får många frågor om det.

Berätta om showcaset med Chris LeMay!
– Jag blev kontaktad av managern Eddie Traverso och producenten Gordon Groothedde för att de ville att jag skulle koordinera arbetet med att lansera Chris LeMay i Skandinavien. Han är en fantastisk sångare, och min idé var att inte göra ett vanligt showcase, men att teama Chris med en låtskrivare här och presentera det kreativa mötet. Det blev Hanne Sörvaag Chris träffade, och de skrev en underbar duett som de framförde i torsdags, och som de redan bestämt sig för att spela in i maj! Chris och bandet gjorde utöver det också en stark spelning, och vi kommer att ta hit dem igen.

Du sitter sedan 2001 i styrelsen för Hultsfredsfestivalen. Vad har du för förväntningar inför sommarens festival och hur ser du på de senaste årens turbulens?
– Jag har suttit i styrelsen sedan jag slutade som presschef, det är nionde året nu – de blir aldrig av med mig!
– Faktum är att jag fortfarande brinner för Hultsfred, och tycker faktiskt det är så otroligt kul. Det har varit en tuff tid för alla arrangörer, och särskilt för oss som är en förening – nu i samarbete med kommunen. Det är trots allt lite lättare för de som har en stor koncern i ryggen. Jag tror det är sunt och bra med konkurrens, dels är det bra för artister att ha många festivaler att spela på, dels är det bra med en stark festivalkultur bland besökarna. Men jag tror inte de är sunt när det blir för stor slagsida i ägarförhållandena.
– Hultsfred i sommar blir skitbra, det syns på programmet att vi fokuserar mer än någonsin på musikälskarna, nördar som vi själva!

Du har ju själv en bakgrund som sångerska och gitarrist, med bl.a Docenterna. Har du helt lagt den karriären på hyllan nu eller är du fortfarande musikaliskt aktiv på något sätt?
– Jag har inte spelat professionellt på länge, men jag håller på och spelar in med min kusin Jack Vreeswijk, vi får se vart det tar vägen. Tore och jag skriver också, så visst är jag väl aktiv – det är svårt att sluta!

Claes Olson