6 april 2010

Stora förväntningar inför lanseringen av iPad

I fredags lanserades Apples iPad i USA, 221 Apple-butiker och butikskedjan Best Buy kommer att sälja den nya mediamaskinen. Förväntningarna är högt ställda och analyserna går isär när det gäller hur marknaden kommer att ta emot iPaden, en del menar att iPad egentligen inte tillför något nytt medan andra ser iPaden som den första apparat som på allvar väver samman e-boken, TV-n, musikspelaren och datorn i en och samma apparat. På tisdagen rapporterades att Apple d redan sålt 300 000 iPads.

Priset kommer att ligga på 499 dollar för 16GB, 599 dollar för 32GB och 699 dollar för 64GB. De som väljer att köpa iPaden i en Apple-butik kommer att kunna använda sig av extra insatt personal som ska hjälpa till att konfigurera iPaden utifrån varje köpares specifika önskemål och krav. Man kommer också att genomföra workshops i butikerna, workshops som vem som helst kan vara med på, för att visa allt godis som finns i iPaden och vad som går att göra med de olika apparna.

De iPads som sålts med start i fredags har dock inte 3G implementerat, de modellerna kommer senare i april.

När nyheten om iPad släpptes i januari började diskussionerna flöda kring vad den nya apparaten skulle innebära för såväl bokbransch och tidningsbransch som musik- och filmindustrin. En del var kritiska, Billboard.biz skrev t.ex: "It's fair to say that the newly-unveiled, over-hyped and much-anticipated iPad tablet computer will not be the mobile music business game-changer that previous Apple offerings were, like the iPhone and the App Store. That's not to say it will have no impact; it will have more of an incremental, trickle-down effect on existing business models rather than enabling new ones."

Men nu när journalister och teknikexperter fått testa iPaden verkar lovprisningen öka.
Wall Street Journals reporter skriver: "After spending hours and hours with it, I believe this beautiful new touch-screen device from Apple has the potential to change portable computing profoundly, and to challenge the primacy of the laptop. It could even help, eventually, to propel the finger-driven, multitouch user interface ahead of the mouse-driven interface that has prevailed for decades."

The New York Times skriver: "In 10 years of reviewing tech products for The New York Times, I’ve never seen a product as polarizing as Apple’s iPad, which arrives in stores on Saturday. […] The bottom line is that the iPad has been designed and built by a bunch of perfectionists. If you like the concept, you’ll love the machine."

USA Today i sin tur skriver följande: "The first iPad is a winner. It stacks up as a formidable electronic-reader rival for Amazon's Kindle. It gives portable game machines from Nintendo and Sony a run for their money. At the very least, the iPad will likely drum up mass-market interest in tablet computing in ways that longtime tablet visionary and Microsoft co-founder Bill Gates could only dream of."

iPaden kommer att släppas i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz och Storbritannien i slutet av april. Sverige verkar få vänta ytterligare ett litet tag.

Daniel Johansson