10 februari 2010

Sony Music nya delägare i Gain Music Entertainment

Sony Music har blivit nya delägare i det göteborgsbaserade musikbolaget Gain Music Entertainment. Gain Music arbetar främst inom rock och hårdrock och driver i dag både skivbolag, management, studio samt musikförlag.

1996 startade Magnus Lundbäck Gain Music som ett produktionsbolag. Fem år senare blev Markus Tagaris delägare och med honom har bolaget sedan dess utvecklats inom flera områden i musikbranschen.

Sedan 2003 har Gain Music distribuerats av BMG/Sony Music i Sverige.
– Vi har jobbat nära Sony Music länge och detta var ett naturligt steg, säger Markus Tagaris.
– Vi vill tillsammans flytta fram våra positioner inom rock och hårdrock i Sverige, men även i resten av världen. Vi känner också att vi kan tillföra en bredd av både artister och kompetens inom många områden, som på sikt kommer att generera större marknadsandelar för bägge parter.

Idag ligger bl.a Ammotrack, Avatar, Crashdïet, Hide The Knives, Nitrodive, Vanity BLVD, Within Y och Hardcore Superstar (en av de första kontrakteringarna på 90-talet) på bolagets etikett.
Gain Music kommer fortsättningsvis att jobba med svenska rock- och hårdrocksakter på samma sätt som tidigare, men samarbetet innebär att man kommer att jobba med Sony Musics internationella rockakter.

– Vi är väldigt glada över att knyta Gains repertoar och affärsverksamhet än närmare Sony. Det känns extra intressant i och med att vi nu också får in artistmanagement i vår verksamhet, kommenterar Hasse Breitholtz, vd på Sony Music i Sverige.

Markus Tagaris och Magnus Lundbäck kommer att majoriteten av aktierna i bolaget samt ingå i den nya styrelsen tillsammans med Hasse Breitholtz.

Gain Music-affären är den andra stora nyheten på kort tid för Sony Music Sverige, som för bara en vecka sedan offentligjorde att man även utökar sin affärsverksamhet genom att under ledning av initiativtagarnatillsammans med Janne Kleman och Mikael Tillman starta det nya livebolaget Jelly Palm, som har som ambition att skapa och utveckla varumärken på live- och eventsidan, såväl utanför som under Sony-paraplyet.

Claes Olson