29 januari 2010

MIDEM i förändring

Det var ett förändrat MIDEM som mötte årets besökare på den stora internationella musikmässan som i veckan för 44:e gången arrangerades i Cannes. Det sjunkande besökarantalet och den växande andelen digitala musikbolag är två av de faktorer som gör att MIDEM– på gott och ont – inte längre är var det en gång varit.

Med 7 200 besökare från totalt 3 200 olika bolag är förstås MIDEM en både stor och viktig händelse i den internationella musikbranschen. Det jämfört med förra året med hela 13 procent minskade besökarantalet behöver inte nödvändigtvis utläsas som någonting enbart negativt.
Anders Mörén på musikförlaget Misty Music var en av de som snarast ansåg att det underlättade och därmed effektiviserade arbetet på plats.
– Nu kan man ha sina viktigaste möten mer i lugn och ro. Mässan är lättare att överblicka och man slipper många av de mer eller mindre ”onödiga” möten som oftast inte ger någonting, konstaterade han efter den första dagen.

Inte mindre än 28 procent av årets MIDEM-besökare var förstagångsbesökare, de flesta från den växande digitala musiksektorn. Att det i år var betydligt färre rena musikbolag representerade på plats märktes bland annat på att den relativa tystnaden i kongresshallen. Där italienska deejays tidigare pumpat remix-tolvor hördes i år istället det stillsamma sorlet från alla de samtidigt pågående hundratals mötena mellan besökare från totalt 78 olika länder runt om i världen. Antalet nationella samlingsmontrar fortsätter att öka för varje år och vid sidan av dessa (samt montrar med t.ex Rock Band-demonstrationer) är det nuförtiden svårt att hitta mindre musikbolag som fortfarande har råd att satsa på egna monterytor.

Export Music Swedens blågula monter var med gott resultat i år både flyttad upp till den betydligt ljusare Espace Riviera i övervåningen, men skön utsikt över Medelhavet och Cannes hamn – med bl.a svenska X5 Musics högkvarter ombord på en av hamnens elegantare lyxyachter. För såväl X5 Music som de närmare 100 andra svenska bolagsrepresentanterna var det tveklöst en uppgradering jämfört med tidigare år.
I ExMS monter gjorde bland andra Spotify och nystartade Tunerights särskilda presentationer.

I kongresslokalernas konferenslokaler var det mesta sig likt från förr. De enligt många i år viktigaste seminarierna handlade om synkronisering, d.v.s. placeringen av musik i reklam, tv-serier och film. Givetvis lockade även MidemNet, med fokuset fortfarande riktat mot den alltmer digitaliserade framtiden, många åhörare.

En rad viktiga aktörer i musikbranschen fanns som vanligt på plats för att marknadsföra sig, presentera sig och knyta nya kontakter. Kobalt presenterade en uppgraderad version av sin transparenta redovisningsmodell, skivbranschlegenderna Seymour Stein och Richard Gotthard presenterade sin digitalt reaktiverade Blue Horizon-labeln och den pan-europeiska independentorganisationen Impala presenterade en ny ekonomisk modell för hela musikbranschen. I MIDEM Managers’ Village, som arrangerades i samarbete med International Music Managers’ Forum, fanns bland andra Petri H Lundén på plats.

Årets värdland var Sydafrika, som tack vare sin oerhört genomarbetade satsning tveklöst måste rankas som årets MIDEM-vinnare. Inte sedan Sverige arrangerade det stora Kool Sweden-projektet på mässan 1999 har någon invigningskväll varit så bejublad som den Sydafrika bjöd på. Tidal Waves hyperenergiska spelning var kvällens absoluta höjdpunkt, men med dussinet olika musikakter på scenen genererade satsningen förhoppningsvis även massor av nya kontakter för flera andra av de 50 sydafrikanska artister som tillsammans med ett trettiotal olika musikbolag från landet fanns på plats. Sydafrikas kulturministrar Lulu Xingwana och Themba Wakashe hade all anledning att vara nöjda.

Nils Landgren var den enda svenska stjärna som framträdde på årets MIDEM. Tillsammans med ett husband sammansatt av musiker från flera olika länder spelade han tillsammans med Klaus Doldinger’s Passport på den stora hyllningskonserten till det tyska skivbolaget ACT:s grundare Sigge Loch, som firade 50 år i musikbranschen. Branschminglet på liknande VIP-event som detta utgör fortfarande ett av de starkaste skälen att göra resan ner till Cannes i januari varje år, men med ökade kostnader för såväl närvaro som socialt leverne runt mässan (en liten flask öl på Hotel Carlton och Martinez kostar idag 9 euro…) är det allt fler som sätter frågetecken i det för många tidigare självklara i att finnas på plats.

Nästa år firar MIDEM 45 årsjubileum. Blir det med ett stigande eller fortsatt sjunkande besöksantal?

Claes Olson