27 oktober 2009

Svensk Musik satsar ungt

STIM-ägda Svensk Musik satsar i ett nytt projekt på unga upphovsmän. 7/11 går startskottet för Swedelicious, en satsning där den yngre generationen får lära sig mer om skapande men också om rättighetsfrågor.

Under en dag på Fryshuset i Stockholm hålls gratis workshops och utbildning om musik, samarbeten och rättigheter. Deltagarna får vara med när såväl etablerade som nya artister spelar in. Därefter diskuteras i olika aspekter hur man lär sig att hitta fram i den moderna musikbranschen.

Projektet är ett samarbete mellan Svensk Musik/STIM, Fryshusets musikverksamhet F.U.S.E., den ideella föreningen EUMCA (European Urban & Culture Association), och Skap. Bland de medverkande finns de franska rapparna Ren Hook och M 24 liksom den unge svenske rapparen Junior Natural (bilden).

– Vi på Svensk Musik vill att våra aktiviteter ska vara en spegelbild av musiklivet i Sverige. Swedelicious fokuserar på att lyfta in fler yngre aktörer och att gemensamt arbeta för att profilera svensk urban musik internationellt, säger Stina Westerberg, VD på Svensk Musik i ett pressmeddelande.

Olika aktiviteter kommer att arrangeras i Sverige och Frankrike fr o m startskottet 7/11 fram till hösten 2010.

Fotnot: mer information om Swedelicious finns på www.mic.se.

Lars Nylin