19 augusti 2009

Skarpt läge för Snowfish

Ludvig Werner upprepar flera gånger när MI är på besök:

– Vi har ingen hemlig agenda. Snowfish är rättvist. Får vi in en krona får du 50 öre. Är summan stor får du fortfarande hälften. Om du är bättre än andra på att dra folk till din sida får du helt enkelt in mer mer pengar.

Ludvig Werner understryker att det trots testkörningen i s.k Beta-format är tidiga dagar för Snowfish. Ännu har bara några tusen konton öppnats och en del finns att slipas på i användarvänligheten. Werner säger:

– Det är givetvis viktigt att snabbt få en struktur som fungerar. Det är inget att hymla om att vi börjar på scratch. Nu hoppas vi att mun-mot-mun-metoden ska börja gälla och tala för oss.

Vilket han är mycket optimistisk om att den gör:

– Tycker man att idén med en lättpublicerad community med rättvis ekonomisk avkastning är bra, då är det här man ska vara aktiv.

En av de som står bakom de tekniska lösningarna, Niklas J Holmstén – tidigare branschbekant som ägare av produktionsbolaget STHLM Hitfactory – summerar hur tidsandan enligt Snowfish gynnat satsningen:

– För två år sedan när vi började arbeta fram Snowfish hette det att "alla vill koncentrera sig på en community". I dag är det helt annorlunda. Band, låtskrivare, fotografer, vad man än pysslar med och vill märkas finns man på Facebook och MySpace och YouTube, etc.

Holmstén pekar också på en detalj hos Snowfish som inte finns hos de uppenbara kollegorna (konkurrenterna). Hos Snowfish finns ett systen av ranking och poängsättning som komplement till de rena textkommentarerna. Niklas, själv alltså låtskrivare, säger:

– För en kreatör är ofta sådana ärliga kommentarer, "instant reaction", värt minst lika mycket som pengar.

Snowfish har öppnat men runt hörnet finns det antal nyheter. Dels ska alltså några detaljer justeras rent tekniskt. Man är även i slutskedet av några viktiga avtal på sponsor- och delägarsidan som kommer att förstärka Snowfish möjligheter att nå snabbare dit man vill.
I nuläget finns namn som Backyard Babies, Per Gessle, skivbolaget Imperial och ett antal låtskrivare bland de svenskar som redan öppnat ett konto.

Lars Nylin

Ludvig Werner upprepar flera gånger när MI är på besök:

– Vi har ingen hemlig agenda. Snowfish är rättvist. Får vi in en krona får du 50 öre. Är summan stor får du fortfarande hälften. Om du är bättre än andra på att dra folk till din sida får du helt enkelt in mer mer pengar.

Ludvig Werner understryker att det trots testkörningen i s.k Beta-format är tidiga dagar för Snowfish. Ännu har bara några tusen konton öppnats och en del finns att slipas på i användarvänligheten. Werner säger:

– Det är givetvis viktigt att snabbt få en struktur som fungerar. Det är inget att hymla om att vi börjar på scratch. Nu hoppas vi att mun-mot-mun-metoden ska börja gälla och tala för oss.

Vilket han är mycket optimistisk om att den gör:

– Tycker man att idén med en lättpublicerad community med rättvis ekonomisk avkastning är bra, då är det här man ska vara aktiv.

En av de som står bakom de tekniska lösningarna, Niklas J Holmstén – tidigare branschbekant som ägare av produktionsbolaget STHLM Hitfactory – summerar hur tidsandan enligt Snowfish gynnat satsningen:

– För två år sedan när vi började arbeta fram Snowfish hette det att "alla vill koncentrera sig på en community". I dag är det helt annorlunda. Band, låtskrivare, fotografer, vad man än pysslar med och vill märkas finns man på Facebook och MySpace och YouTube, etc.

Holmstén pekar också på en detalj hos Snowfish som inte finns hos de uppenbara kollegorna (konkurrenterna). Hos Snowfish finns ett systen av ranking och poängsättning som komplement till de rena textkommentarerna. Niklas, själv alltså låtskrivare, säger:

– För en kreatör är ofta sådana ärliga kommentarer, "instant reaction", värt minst lika mycket som pengar.

Snowfish har öppnat men runt hörnet finns det antal nyheter. Dels ska alltså några detaljer justeras rent tekniskt. Man är även i slutskedet av några viktiga avtal på sponsor- och delägarsidan som kommer att förstärka Snowfish möjligheter att nå snabbare dit man vill.
I nuläget finns namn som Backyard Babies, Per Gessle, skivbolaget Imperial och ett antal låtskrivare bland de svenskar som redan öppnat ett konto.

Lars Nylin

Ludvig Werner upprepar flera gånger när MI är på besök:

– Vi har ingen hemlig agenda. Snowfish är rättvist. Får vi in en krona får du 50 öre. Är summan stor får du fortfarande hälften. Om du är bättre än andra på att dra folk till din sida får du helt enkelt in mer mer pengar.

Ludvig Werner understryker att det trots testkörningen i s.k Beta-format är tidiga dagar för Snowfish. Ännu har bara några tusen konton öppnats och en del finns att slipas på i användarvänligheten. Werner säger:

– Det är givetvis viktigt att snabbt få en struktur som fungerar. Det är inget att hymla om att vi börjar på scratch. Nu hoppas vi att mun-mot-mun-metoden ska börja gälla och tala för oss.

Vilket han är mycket optimistisk om att den gör:

– Tycker man att idén med en lättpublicerad community med rättvis ekonomisk avkastning är bra, då är det här man ska vara aktiv.

En av de som står bakom de tekniska lösningarna, Niklas J Holmstén – tidigare branschbekant som ägare av produktionsbolaget STHLM Hitfactory – summerar hur tidsandan enligt Snowfish gynnat satsningen:

– För två år sedan när vi började arbeta fram Snowfish hette det att "alla vill koncentrera sig på en community". I dag är det helt annorlunda. Band, låtskrivare, fotografer, vad man än pysslar med och vill märkas finns man på Facebook och MySpace och YouTube, etc.

Holmstén pekar också på en detalj hos Snowfish som inte finns hos de uppenbara kollegorna (konkurrenterna). Hos Snowfish finns ett systen av ranking och poängsättning som komplement till de rena textkommentarerna. Niklas, själv alltså låtskrivare, säger:

– För en kreatör är ofta sådana ärliga kommentarer, "instant reaction", värt minst lika mycket som pengar.

Snowfish har öppnat men runt hörnet finns det antal nyheter. Dels ska alltså några detaljer justeras rent tekniskt. Man är även i slutskedet av några viktiga avtal på sponsor- och delägarsidan som kommer att förstärka Snowfish möjligheter att nå snabbare dit man vill.
I nuläget finns namn som Backyard Babies, Per Gessle, skivbolaget Imperial och ett antal låtskrivare bland de svenskar som redan öppnat ett konto.

Lars Nylin

Efter några månaders provkörning öppnade i förra veckan den svensk-amerikanska nätsatsningen Snowfish.com upp för allmänheten.
"Du som användare styr din sida, du som användare har en rättvis del av intäkterna". Det är några motton för en community som hoppas locka kreatörer i musik, video, foto.

MI berättade i januari om uppstarten av Snowfish, med ett antal branschpersonligheter bland de ansvariga. Efter ett drygt halvårs tester i USA gick Snowfish i skarpt läge tisdag 11 augusti.
I går besökte MI de driftansvariga för Snowfish i företagets lokaler på Kammakargatan i Stockholm. Där arbetar fem personer under ledning av VD Ludvig Werner – f.d vd för Bonnier Amigo Music, som även är ordförande i skivbolagens organisation IFPI. I USA finns ett kontor i regi av den erfarne hit-analytikern och låtskrivaren Doug Ford. Även Ford finns på plats i Stockholm under premiärveckan.

Snowfish går kort uttryckt ut på att en kreatör där snabbt och enkelt ska kunna publicera sina verk. Kreatören delar sedan annonsintäkterna 50/50 med Snowfish beräknat från hur många som besöker just den kreatörens sida.