13 augusti 2009

Uggla och Dylan sågar avtal med Spotify

I de flesta sammanhang höjs den svenska streamningstjänsten Spotify till skyarna. Den gångna veckan har det även uppmärksammats att bolaget siktar på lansering i USA och möjligen även Kina. Men nu har tjänsten även fått en dos av negativ publicitet. Åtminstone indirekt.

Magnus Uggla gick på torsdagen i sin blogg ut och skarpt kritiserade sitt eget skivbolag Sony Music. Detta eftersom Uggla enligt egen utsago – som följd av Sonys avtal med streamingtjänsten – fått en summa pengar "på sex månader som en halvdan gatumusikant drar in på en dag".

Hasse Breitholtz, VD på Sony Music, säger till Aftonbladet att han förstår Ugglas reaktion.

– I sak har han rätt, han borde få mer betalt och på sikt hoppas jag att han får det, fortsätter Breitholtz.

På fredagen följs saken upp i ett antal medier. I Aftonbladet stöttas Uggla av artisten Petter medan bl.a Alexander Bard och Arash kritiserar denne.

Bard säger till tidningen:

– Jag tror inte hans (Ugglas) framtid ligger i att tjäna pengar på Spotify, där ä det unga artister det handlar om.

I Aftonbladet säger Universal Musics VD Per Sundin:

– Det vi inser efter dagens debatt är att vi måste berätta för våra artister hur mycket de tjänar på Spotify.

Kritiken från Uggla kommer kort efter att majoriteten av Bob Dylans katalog plockats bort från Spotify. Dylans management begär att avtalet mellan Dylans skivbolag och Spotify ses över – även här handlar det om Sony Music.

Till Expressen säger svenska Sonys digitalt ansvarige Mark Dennis:

– Det här är ett sällsynt fall. Bob Dylan är en så stor artist och han har varit med oss länge. Streaming är en helt ny teknik. Förhoppningsvis ska materialet komma upp igen så snart som möjligt.

I en krönika i Aftonbladet skriver Håkan Steen:

"Uggla och Dylan ser en kraftfull tjänst som hotar deras skivförsäljning medan andra ser framtiden och hoppas att cashen komer sen. Ingen har fel. Kanske går det att skapa en tjänst, och en ekonomisk modell, för streamad musik som folk är beredda att betala för och dessutom tillräckligt mycket för att artisterna ska få vettig ersättning. Det vet vi inte ännu, för Spotify och andra streamningstjänster befinner sig fortfarande i sin linda."

Till Svenska Dagbladet säger Jonas Sjöström, VD på Playground:

– Spotify har bevisat att de har en modell som konsumenterna vill ha och i vilket fall är det bättre än att de inte betalar något alls.

Sjöström, som också är ordförande för Sveriges Oberoende Musikproducenter, fortsätter:

– Men det är många som undrar när det kommer att generera intäkter värda namnet.

Även tonsättarorganisationen Stim uttalade sig på torsdagen om Spotify. Tidningen Resumés nätupplaga presenterar fakta från Stim som säger att dessa för tiden oktober 2008 till februari 2009 – d v s Spotifys inledande fas – fick ungefär en halv miljon i ersättning från Spotify. Stims kommunikationschef Susanne Bodin säger till Resumé:

– Vi tillämpar en royaltybaserad ersättningsmodell. Det betyder att ju mer intäkter Spotify drar in, desto mer blir det till rättighetshavarna. Spotify har existerat mindre än ett år men har redan etablerat sig som en omtyckt musiktjänst som genererat mer än en halv miljon till musikens upphovsmän för de första 2-5 månaderna. Detta plus den noggranna musikrapporteringen vi får från Spotify indikerar fortsatt ökade och säkra intäkter till musikskaparna. Stim är en medlemsägd organisation. Därför är vi givetvis mycket glada för alla bra, användarvänliga och legala musiktjänster som gör illegal fildelning överflödig.

Lars Nylin