31 juli 2009

Apple återuppfinner sleeve notes?

Apple revolutionerade med iTunes Store den digitala försäljningen. Men ett pris som fått betalas är att iintresset styrts bort från det klassiska albumet med omslag, sleeve notes och annat bonusmaterial. Enligt tidningen Financial Times är Apple nu långt gångna med en ny produkt som möjligen kommer att ta igen en del förlorad mark.

Olika källor uppger till tidningen att Apple förhandlar med de fyra största skivbolagen i ett projekt som fått kodnamnet "cocktail" och som går ut på att lyssnaren även ska kunna erbjudas just bonusmaterial vid köp av hela "bundlade" album; sleeve notes, bilder, videor, bonuslåtar.

– Det handlar om att försöka återskapa skivalbumets glansdagar, när man satt med sina kompisar och lyssnade på musik, säger en högt uppsatt person till Financial Times.

Projektet "cocktail" är enligt Financial Times kopplat till en annan kommande Apple-produkt. Enligt tidningen ska FT vara i full fart att ta fram en 10-tums "Tablet Mac" med en multitouch-skärm. Man ska utrustad med denna inte behöva vara inne i iTunes för att komma åt bonusmaterialet. Tablet Mac är enligt Financial Times källor även tänkt att användas till exempelvis filmer och e-böcker.

Financial Times uppger att produkterna ska lanseras i september. Dagens Nyheter och flera brittiska media skriver om lansering vid jultid i år. Att en produkt av det här slaget kan påverka musikfäörsäljningen globalt visar statistik som säger att Apple sålt mer än 45 miljoner iPhones och iPods.

Lars Nylin