– Första veckan efter Ipreds inträdande låg försäljningsnivån på 100 procent mer jämfört med veckorna innan. Om det beror endast på Ipred vet jag inte, men det rör sig om en väldigt tydlig förändring, säger Klas Brännström, vd för InProdicon till TT.
InProdicon står som leverantör bakom omkring hälften av den musik som säljs via svenska online- och mobilmusiktjänster. Bland företagets svenska kunder finns bland annat Tele2, Telia, Åhlens, Halebop och MTV.
Uppgången efter Ipred-införandet var ovanligt kraftig, men även den långsiktiga kurvan pekar uppåt, enligt InProdicon.
– Vi har sett en tydlig ökning av försäljningen jämfört med förra året. Det rör sig om 20-30 procent ökning på årsbasis, men försäljningen slår lite upp och ner beroende på vilka artister som lanserar nya album, fortsätter Brännström.
En annan tydlig trend, enligt InProdicon.är att lokala svenska artister gynnas av att den legala nedladdningen ökar. Omkring 60 procent av den nedladdade musiken är svensk.
Lars Nylin