11 februari 2009

Digitalt fortsätter att öka hos Warner Music Group

Den digitala försäljningen av musik uppgick till 1,4 miljarder kronor under kvartalet oktober till december 2008 för Warner Music Group. Det är en ökning med ca 20% jämfört med samma period år 2007 och den digitala försäljningen motsvarar nu 19% av de totala intäkterna.

De digitala intäkterna för förlagsdelen ökade med hela 50% och utgör nu 11,2% av förlagsintäkterna.

Trots den fortsatta ökningen minskade dock de totala försäljningsintäkterna för WMG under kvartalet med 11,9% jämfört med samma period föregående år.

Totalt uppgick intäkterna från musikförsäljningen till motsvarande ca 6,2 miljarder kronor. Edgar Bronfman Jr är dock positiv eftersom bolaget arbetar hårt för att hitta nya intäktsmodeller.

Edgar Bronfman Jr säger i ett pressmeddelande:
"Though facing difficult economic conditions and tough prior-year comparisons, we executed on our strategy and remain confident in achieving our long-term goals. We continue to develop new music business solutions and maintain our digital leadership position, while managing costs, gaining share and delivering strong returns on A&R investments."
Daniel Johansson

Länk:
Läs pressmeddelandet