6 februari 2009

4 snabba: Peter Kvint

Peter Kvint var först en lite ”udda låtskrivarfågel” i festivalen. Nu är han med varje år. MI har ställt fyra snabba frågor till en kille som har som internationell festivalfavorit Hollands bidrag 1975, Ding-a-dong med Teach-in ("även om texten är ganska obegriplig") – och som svensk Judy min vän med Tommy Körberg från 1969.

Du börjar kännas som en stabil bidragsgivare till Melodifestivalen nu. En aningen ”udda fågel” men regelbunden deltagare. Håller du med och hur kom det sig i så fall att det blev så?
– Håller med. Jag halkade in på melodifestivalsspåret eftersom Andreas Johnson och jag blev tillfrågade att skriva en låt som kunde fungera som joker för Andreas i festivalen, och det blev Sing for me (2006). Vi upptäckte att det faktiskt var ganska kul att skriva inom ramarna för festivalen – högst tre minuter, omedelbart och oemotståndligt, hookar på en lång glittrande rad… Sedan är jag ju egentligen inte så förtjust i så kallad schlagermusik. Men om man kan göra bra popmusik inom ramarna för festivalen är jag gärna med!

Tillbaka i tiden, hur såg du då på Melodifestivalen?
– Jag har nog alltid haft något slags hatkärleksförhållande till Melodifestivalen – har inte kunnat låta bli att titta men har ofta suttit och letat fel i låtar och framträdanden. Men jag ska vara ärlig och säga att några av mina tidigaste och finaste TV-minnen är förknippade med Melodifestivalen!

Vad är historien bakom ditt bidrag i år?
– Jennifer Brown ringde mig i maj förra året och frågade om jag ville testa att skriva ihop. Hon hade med sig början på refrängmelodin till Never been here before och vi skrev klart refräng- och versmelodi samma dag. Texten tog några veckor att få klart. Låten är mycket personlig för Jennifer och handlar om ett kraschat förhållande och vägen genom krisen efter. Vi fortsatte att skriva under hösten och har nu snart ett färdigt album!

Festivalen har blivit en gigant, något som i princip "blockerar" denna period vad gäller media/övrig skivutgivning, är det något du märkt i din övriga verksamhet?
– Ja, tyvärr… Speciellt när det gäller releaser med ”melodifestivalsrelaterad”" artister (artister som har varit med eller skulle kunnat vara med i festivalen). För dem är det nästan omöjligt att släppa skivor under våren. Radiokanalerna har slots som är vikta för melodifestivalsartisterna, och det gör det svårare för andra artister att få låtar spelade på radion.
Lars Nylin