22 september 2008

Little Stevens Wicked Cool Records i Sverige

Little Steven är känd för många genom sin medverkan i Sopranos och för att han har varit gitarrist i Bruce Springsteens E Street Band till och från sedan 1975. Mindre känt är kanske att han för några år sedan startade radiokanalen Underground Garage, som idag sänder från bland annat Stockholm och Göteborg och har över en miljon lyssnare världen över, samt att han sedan 2006 även driver skivbolaget Wicked Cool Records. Distributionsrättigheterna för hela Skandinavien innehas sedan en tid tillbaka av Playground.

Little Steven är känd för många genom sin medverkan i Sopranos och för att han har varit gitarrist i Bruce Springsteens E Street Band till och från sedan 1975. Mindre känt är kanske att han för några år sedan startade radiokanalen Underground Garage, som idag sänder från bland annat Stockholm och Göteborg och har över en miljon lyssnare världen över, samt att han sedan 2006 även driver skivbolaget Wicked Cool Records. Distributionsrättigheterna för hela Skandinavien innehas sedan en tid tillbaka av Playground.

I en intervju i Backstreets Magazine 2000 verkade du desillusionerad vad gäller musikbranschen – du sa att du inte kunde relatera till den längre. Sedan dess har du startat Underground Garage och Wicked Cool Records. Vad hände i början av 2000-talet?
– Jag upptäckte den samtida garagerockscenen och den överraskade mig positivt. Jag ser rock’n’roll som ett långt sammanhang, ett sammanhang som inte hängde ihop längre. Grungen var inte tillräckligt ”rootsy” för mig, men plötsligt fanns där – i början av 2000-talet – väldigt många bra band. Jag bestämde mig för att inte bara visa min uppskattning, utan också för att göra ett radioprogram – Underground Garage – baserad på de här bandens musik. Det saknades ett forum för rock’n’roll. Det gick att hitta program för ny hiphop, ny pop etc, ja, för allt utom för rock’n’roll. Det var rent löjligt och det behövdes en förändring.
– Så Underground Garage drog in mig i branschen och gjorde mig intresserad igen.

I samma intervju hävdade du att rockeran var död. Är den mer levande nu igen?
– Nej, nej, vi lever i en popera. Tyvärr är det inte en bra popera som den på 60-talet, då rock’n’rollen invaderade topplistorna och blev den tidens popmusik. Då var den bästa musiken också den mest kommersiella och jag tror inte att det någonsin kan bli så igen. Rockmusiken kommer aldrig att bli mainstream och det är kanske som det ska vara – rockmusiken kanske hör hemma ”underground”? Jag kämpar i stället för att skapa en nisch på marknaden för rockmusiken och Wicked Cool Records är ett försök att åtminstone ge en del av de unga banden en möjlighet att någon gång leva på att spela rock’n’roll.

Du har sagt i tidigare intervjuer att du tycker att svenska fans är väldigt speciella. På vilket sätt?
– De är bland de bästa i världen. De är äkta, de förstår musikens kopplingar till rötterna, de är kunniga och de är i många fall de mest hängivna. Jag vet inte varför – det är ett faktum helt enkelt.
– Vi spelar säkert 10-12 band från Sverige på Undergound Garage och det är många för att vara från ett land. Det finns så många bra band och Skandinavien generellt är utan tvekan rockmusikens centrum i världen.

Du har signat ett par av de svenska banden. Vad letar du efter hos ett band, vad får dig intresserad?
– Det har inte förändrats över åren. För det första är det förmågan att uppträda. För mig är det helt nödvändigt att de kan framföra musiken live på ett bra sätt. För det andra handlar det om låtar. Det är ju till sist låtarna som avgör om ett band är riktigt bra eller inte. Det är dessa två saker som måste uppmuntras och som spelar någon roll.
– De senaste tio till tjugo åren har vi sett många skivor med kanske bara en eller två bra låtar komma ut på marknaden och det är inte så vi får en stark musikindustri och det var inte så industrin byggdes upp från början. Den byggdes i stället upp via LP-skivor med enbart bra låtar, vilket förändrades någon gång runt 1990.

Vilka mål har du för Wicked Cool Records i Skandinavien?
– I Wicked Cool Records och samarbetet med Playground Distribution Scandinavia försöker vi återgå till ett synsätt från 60-, 70- och 80-talen: Alla låtar på en skiva ska vara bra och alla band vi signar ska vara bra både live och på skiva.
– Flera av våra skivor är samlingsskivor just för att skivorna ska hålla hög klass rakt igenom. Vi har till exempel samlingsserien The Coolest Songs In The World. Vi släpper en ny volym i serien ungefär var tredje månad och Vol. 7 kommer till jul. I år kommer vi också att släppa två andra typer av samlingar, två där vi tar oss lite bortom The Coolest Songs-konceptet och även delvis bortom samtida musik. De är lite mer av standardsamlingar och jag tycker att de är de bästa halloween- och julsamlingar som har gjorts – med undantag för Phil Spectors förstås!
– Sedan ska vi naturligtvis även ge ut skivor med de band vi har signat. Nästa release blir med Dublin-bandet TheUrges.
– Konceptet är mycket enkelt: Vi ska göra fantastiska skivor. Nu när vi har en distributör kommer vi att fortsätta arbetet med Wicked Cool Records i Sverige genom att knyta upp konsertarrangörer för kommande turnéer.

Varför valde du Playground som distributör?
– Vi ägnade ungefär ett år åt efterforskningar och pratade med många i branschen under den tiden. Vi var mycket noggranna. Jag är ansvarig för Wicked Cool Records och jag tar det ansvaret på största allvar. Som artist har jag upplevt alla tänkbara situationer i relation till skivbolag och jag ville vara säker på att beslutet skulle vara det bästa möjliga för våra artister. Playground är utan tvekan den bästa distributören i Sverige och i hela Skandinavien.
Boris Tedeborg