26 december 2022

Årskrönika: Nylins sena julklappar – och julsmällar

MI:s Lars Nylin delar ut mjuka plusklappar och hårda minuskarameller till året 2022. Vissa fenomen förekommer hos båda motpolerna.

Pluslistan

Fortsatt återhämtning

Pandemin var mer än ett stålbad för livemusiken. Det gjorde att pandemiåren även totalt blev en rejäl käftsmäll för musikindustrin. I november kom statistik från organisationen Musiksverige som visar att den samlade musikbranschen, inklusive live, återhämtat sig hyfsat bra. Totalt landade industrin på en omsättning på 8,4 miljarder, året innan hade branschen tappat hela 5,3 miljarder. På fälten för MI:s uppdragsgivare: inspelad musik (IFPI) och upphovsrätt (Musikförläggarna), var ökningarna 13 respektive 8 %. Rapporten är den viktigaste för att förstå den svenska branschens utveckling, för att politiker, institutioner och makthavare ska kunna få en bra bild över musikens ekonomi. Med oro om en ny våg runt hörnet kan det noteras att det samlade stödet till livesektorn 2021 var mindre än en halv miljard.

Nya triggers

Man kan tycka vad man vill om klipptjänster som TikTok eller om fenomenet AI, det går inte att komma runt att det är gedigna – stundtals explosiva – nya intäktskällor för musikbranschen.

SVT

Ännu ett år med massor av godbitar om musik både i egen nyproduktion och smakfulla inköp. Toppnumret: dokumentärserien Hård rock på export, som hade med allt i ämnet svensk hårdrock på export (utom gruppen Drain).

Fysisk produkt

Möjligen är detta ett fall av liket som rör på sig för att sedan nå rigor mortis, men så länge det pågår älskar jag att såväl vinyl som CD haft ännu ett starkt år där nere i sina 5% (oräknat second hand, som ju delvis förstorar marknadsandelen).

Mer och mer

Den årliga undersökningen Svenskarna och Internet har kommit med årets statistik och lyssnandet av musik bara ökar. Det senaste året har 72 procent av alla internetanvändare över 8 år lyssnat på strömmad musik, en ökning från 65 procent från 2021. Den största ökningen är föga överraskande bland äldre, lyssningen bland yngre är redan så utbredd. Bland 90-talister lyssnar hela 93 procent på musik via Spotify och andra strömningstjänster.

Pophouse Entertainment

Spännande att de stora katalogköpen även nådde hemmaplan. Det ska bli mycket intressant att se om Pophouse även ger sig på utländsk katalog.

Pelle Ossler

Av allt jag såg live i år var det en som berörde mig i varje por. Detta skånska geni.

Minuslistan

TikTok

Nej, jag tänker inte på faran att detta är ett gigantiskt kinesiskt spioneri. Jag tänker inte ens på faktumet att barn som borde spela fotboll eller hajka istället är 24/7 på tjänsten. Jag tänker här och nu på känslan att detta helt kan bryta upp tänket att låtar är tre minuter, i mitt fall gärna tio minuter. Det vill säga en åldrande mans problem med konventioner och irritationer. Men för de som inte tänker så tycks det störtkul…

Övergödning

Liveåret 2022 blev spektakulärt med uppdämda behov på korsen och tvären. Men hur blir det 2023? Smått sanslösa rabatterbjudanden från tjänster som Showtic och Abundolive skvallrar om att det redan är svårt att fylla läktarna.

Spotify

För varje månad som går blir Spotify mindre för mig och mer för poddälskare och publiken som konsumerar musik snarare än analyserar musik. Det måste finnas sätt att avsevärt förbättra Spotifys jobb med djup katalog och mogen musik, men tjänsten har inte hittat dessa på fjorton år så det kanske är att be om för mycket.

Så mycket bättre

Nästa säsong, om det blir någon, bör åtminstone 25% av tittarna känna igen 25% av låtarna och artisterna.

Tidningar

MI vigde en lång specialare åt det krympande fenomenet seriös populärmusikjournalistik. Det lilla som finns ofta därtill bakom betalvägg. 2023 får gärna ge mig någon god nyhet i fältet.

Kulturministern

Har den nya kulturministern Parisa Liljestrand ännu sagt ett enda ord om vår bransch? Hon fick ingen nåd hos Dagens Nyheters Björn Wiman: ”Parisa Liljestrand är i dessa sammanhang inte ett oprövat kort, hon är inte ens ett kort”. The only way is up…

Backatalog

Ännu ett år utan märkvärdiga satsningar i djup katalog från de stora bolagen, detta trots att det står för en försvarlig andel av omsättningen. Eller är det tack vare detta?

Kulturkanon

Behöver jag skriva mer?

NFT

Ännu ett år gick utan att jag förstod vad det är, eller vitsen med det…

 

Årets album

Weyes Blood And In The Darkness, Hearts Aglow

Om någon samtida artist ska tillåtas jämföras med Joni Mitchell är det Natalie ”Weyes Blood” Mering. En annan floskel, tidlöst, tål också att användas här, Vackra, storslagna ballader som binder ihop Laurel Canyon 1969 med allt som är nu.

Big Thief Dragon New Warm Mountain I Believe in You

Femte albumet från Big Thief är dubbelt, 20 låtar, 80 minuter. Upplevelsen är exakt så episk som siffrorna antyder. Det går möjligen att etikettera som ”alternativ folkmusik”, men redan att skriva de orden känns alltför begränsande. Vemod, country, punk, ljudexperiment, alla sorters sång, avantgarde, lo-fi, ballader, allt finns här och det fungerar sensationellt bra.

Angel Olsen Big Time

Olsen har vandrat från folkrock till ösig rock’n’roll och bescksvart barockpop men alltid haft båda fötterna i countrymylla. Sällan har den senare aspekten fallit så väl på plats som på detta album.

Lars Bygdén One Last Time For Love

Den Svenska scenen har ett otal poetiska män med texter och svärta som bränner sönder permafrost. Lars Bygdén är väl så stark som sina kollegor i denna svenska americana och förtjänar oerhört många fler lyssnare.

Johann Johannsson Drone Mass

Vi är några som kommit till sentida konstmusik via kompositörer som Arvo Pärt och Henryk Górecki. För oss alla var islänningen Johannsson en sorts andra uppenbarelse, tills han plötsligt gick bort 2018 bara 48 år gammal. Oratoriet Drone Mass, framförd 2015, är hans magnum opus för åtta röster, elektronik och stråkkvartett. En överjordisk upplevelse för den som fallit för genier som de förstnämnda.

Årets låt

Annika Norlin & Mattias Alkberg Den sista

Den kom tidigt och den är överlägsen. Det får räcka med en.

Lars Nylin