1 november 2022

Nylin: måttligt imponerad av Swifts tia

MI:s Lars Nylin häpnar över Taylor Swifts topp 10 i USA. Men ännu mer över en listdominans för 60 år sedan. 

Den här veckan kliver Taylor Swift in med 13 låtar på topp 60 av Sverigetopplistan. Högst placerad är Anti-Hero som nummer 5, varpå övriga spår från nya Midnights lägger sig som ett milt novemberregn över resten av listan.

Det imponerande utfallet av årets mest hypade album är imponerande. Men det är ändå blekt jämfört vad som skett i hemlandet USA och även i exempelvis England. På Billboardlistan består hela topp 10 av spår från Midnights.

Faktumet har rusat runt i rubriker på världens nöjessidor på ett sätt som sällan sker i streamingeran. Men så blir perspektiven också pophistoriska. Tio är visserligen bara en mer än de nio av tio som Drake nådde så pass sent som i september förra året. Men det är dubbelt så många som det mest ikoniska rekordet på Billboard: listan i april 1964 när Beatlemania tog över topp fem på Billboardlistan.

Till och med Swift själv blev häpen trots alla rekord hon slagit under vandringen från countrylöfte i Nashville till värdsvälde.

Hon skrev på Twitter: “10 out of 10 of the Hot 100??? On my 10th album??? I AM IN SHAMBLES” när Anti-Hero följts av Lavender Haze, Maroon, Snow on the Beach (feat. Lana Del Rey), Midnight Rain, Bejeweled, Question…?, You’re on Your Own, Kid, Karma och Vigilante Shit.

Om det jublades även vid denna penna? Inte särskilt, faktiskt.

Med uppenbar risk att låta som en dammig stofil är jag fortsatt mer imponerad av det The Beatles gjorde den gången för snart 60 år sedan med Can’t Buy Me Love, Twist and Shout,  She Loves You, I Want To Hold Your Hand och Please Please Me.

Jag nickar uppskattande åt att det i England numera bara går att ha tre låtar på topp tio. Detta efter att Ed Sheeran 2017 helt mosade den engelska listan med spår från ÷. Med följden att Swift slår alla sorsters rekord även i popens andra hemland, men trots det ”bara” har tre låtar på topp 10 med Anti-Hero högst upp. (Dessutom smyger sig Unholy med Sam Smith och Kim Petras in som nummer 2 så en ”total sweep” hade oavsett inte varit aktuellt.)

Jag är faktiskt mer imponerad över att Taylor Swift slagit Spotifyrekordet för streaming av ett album under en dag och att Billboard rapporterat att Swift nu delar antal albumettor i USA med Barbra Streisand. Detta och den allmänt skyhöga streamingnivån för Midnights.

Varför denna konservativa inställning?

Dels av pur nostalgi, det var ändå något särskilt med fokus på en ”riktig” singel, unika omslag, reaktion på radio, recensioner, allt det där.

Men än mer eftersom det historiskt nu blir omöjligt att ställa toppresultat mot varandra. Ett exempel: Bee Gees hade ett mäktigt mars 1978 med halva topp tio på Billboardlistan antingen framfört eller komponerat av gruppen. Men det fanns inget aktuellt album att fylla på i listorna med. Samma på The Beatles tid.

Det vore intressant att höra hur du resonerar. Att ansvariga bakom Sverigetopplistan analyserat saken och inte instämmer inser jag.

Vi har heller ännu inte haft någon som svept hela topp 10 även om det har varit nära några gånger. I juni 2019 delades exempelvis topp 20 i princip rakt av mellan Einár, låtar från hans då aktuella debut, och Avicii, låtar från hans då postuma sista album.

Första gången jag kan hitta att MI tog upp ämnet total listdominans för en akt gällde också Avicii, i oktober 2015 när han totalt dominerade topp 100.

Men ett solorace på topp 10 har vi ännu att vänta på.

Det behöver inte Taylor Swift göra.

*

Vila i frid Jerry Lee Lewis. Han var kontroversiell på många sätt, men det går inte att ta från honom att han var en topp tre inspiratör till rockmusiken och minst lika ikonisk i country.

*

När Elon Musk köper Twitter blir jag än mer övertygad om att hålla mig borta.

*

Intressanta kommentarer från Universals Lucien Grainge i veckan: “When music platforms are ingesting 100,000 tracks a day, the net result of this is a confusing experience for all of us; consumers, everyone. Consumers are increasingly guided to low-quality content by an algorithm. We don’t think that’s sustainable for the platforms, nor is it sustainable for music fans.”

*

Midnights 3 AM Edition är det bästa sättet att lyssna på Taylor Swifts nya låtar.

*
Stort att Laleh ska framträda på Tele 2 Arena. Det känns som i förrgår när hon som debutant klev ut på scenen vid P3 Guld.

*
Skrev jag att November Rain är bästa låten om denna sliskiga månad?

Lars Nylin