Krönika 30 augusti 2022

NYLIN om 2022 och 2022

Förra veckan frågade vi branschen vad branschen ser fram emot mest i höst. Här tar sig MI:s Lars Nylin friheten att både se framåt och bakåt på 2022.

Festivaler, festivaler, festivaler. Och så en gnagande känsla av lånad tid. Sommaren 2022 blev en märkligt meditativ sak i hettan. MI rullade på och nyhetsflödet fylldes av fakta kring en festivalsommar som lyckligtvis blev av och såvitt jag kunde se blev en framgång för de flesta. Medan två tankar ständigt gnagde: är detta lånad tid, vad händer i september? Och hur har folk råd?

Releaseschemat var däremot relativt lugnt. På peakar som Beyoncé och Moonica Mac det gick dagar när känslan av sommarstiltje blev stark. Det kändes lite som att vi som kunnat rulla på rakt genom pandemin tog det en aningen lugnare medan livescenen jobbade febrilt för att hämta igen förlorad mark. När The National och Bon Iver sent i augusti släppte starka suggestiva Weird Goodbyes skapade det en härlig känsla av breaking news.

Det var därför länge sedan jag lyssnade på så mycket djup katalog. Angenämt ofrivillig som Kate Bush och Ted Gärdestad – efter deras TikTok-succéer – eller frivillig, som i ambitionen att lyssna genom allt, verkligen allt, med besökande veteraner som Rolling Stones eller Bob Dylan (kommer hit i september). Men också Håkan Hellström. I det senare fallet en positiv skräll, insikten kom över hur mycket starkt den mannen gjort de senaste tio åren när jag trott att jag fyllt kvoten av honom.

Men det blev ändå från scenen som jag hade mina toppar: i det lilla formatet med Pelle Ossler i en gammal lada på Öland. Säreget, starkt, suveränt. I det något större när The Wannadies återkom till Stockholm och Kulturfestivalen. Efter en fadäs i inledningen, det var kort sagt knäpptyst från ljudanläggningen, överfölls vi av en västerbottnisk popstorm från Pär Wiksten & co, Gustaf Adolfs Torg i Stockholm blev väl så het som en ”vanlig” festivalscen.

I höst finns det desto mer av plattor som lockar även denne tyckare. Taylor Swift är alltid intressant och Midnights (24/10) känns lite som en vågbrytare. Kan Swift verkligen fortsätta att leverera på sin skyhöga nivå? Och är några svenskar involverade?

The 1975 finns också vid en vågdelare. Engelsmännen har potential att bli en av de stora i sin generation men har i min bok aldrig helt fått ihop det. Är Being Funny In A Foreign Language (14/10) albumet som placerar det definitiva brit-skåpet?

Inte minst kommer det några svenska titlar som jag redan suktar efter: Dungen är tillbaka på album efter sju år, med En är för mycket och tusen aldrig nog (14/10) och givetvis den redan flitigt omskrivna Palomino med First Aid Kit (4/11).

Båda dessa lovar att det 2023 åter blir svenska album (utöver metal) på globala höjdarlistor – och sånt är jag barnsligt förtjust i.

*

När Music Business Worldwide tittar på vilka akter som har flest månatliga lyssnare på Spotify finns det fyra britter på topp 10: Ed Sheeran, Dua Lipa, Harry Styles och Coldplay. Det är lätt att associera musikens tidmarkörer helt till USA, K-Pop och latinamerikanskt, men det stämmer inte i alla bemärkelser.

*

Sverige-kopplade Kobalt Music sålde förra året AWAL till Sony. Om man ska tro rykten kan det bli en ännu större affär 2022. Det amerikanska investmentbolaget Fransisco Partners – med flera tunga musikköp bakom sig – ryktas vara på väg att ta över. I så fall lär det bli börsen för Willard & co under 2023.

*

Sverige har en stark historia av festivaler. Många har blivit böcker. Aktuell i dagarna är musikfesten Musik för alla, i Säffle, som nu blivit bok i regi av festivalgeneralen själv, Anders Kadhammar. En bok som inte minst innehåller åtskilliga spännande bilder på svenska festivalikoner som Totta Näslund, Lasse Tennander och medlemmar från Hoola Bandoola. Boken är utgiven av kulturbolaget Scenografia.

*

För att kika ännu mer på hösten: Stockholms jazzfestival i oktober håller på att få ett program som lockar åtminstone mig till huvudstaden. Minuset i en utspridd ”paraplyfestival” kompenseras av vassa namn i åtskilliga genrer.

*

Om alla som hotade bojkotta Håkan Hellström efter att han tagit upp Greta Thunberg på scenen blir det tomt på läktarna nästa gång han kommer till Ullevi.

*

Höstens utländska konserter alla kategorier är annars givetvis Kendrick Lamar på Avicii Arena i Stockholm 17/10 och Bob Dylan på Avicii Arena 27/9 respektive Scandinavium i Göteborg 29/9.

*

Sista minuten: James Brown Mr Dynamite kan ses på SVT Play till onsdag midnatt. https://www.svtplay.se/video/25973756/james-brown-mr-dynamite

*

Ingen stor skräll att vår bransch inte syns någonstans i valrörelsen. Men när var det senast så här totalt tyst?

Lars Nylin