Krönika 21 juni 2022

NYLIN OM SPOTIFYS TREDJE (LJUD)BEN

Så är det bekräftat. Spotify har slutfört köpet av den amerikanska ljudboksplattformen Findaway, ett köp inlett och uppmärksammat av MI förra hösten. Som VD Daniel Ek var inne på vid tjänstens Investor Day förra veckan blir det nu fullt ut tre ben för Spotify: musik, podcasts, ljudböcker.

Efter den enorma satsningen på poddar, det talas om en miljard dollar i investeringar, UTÖVER Joe Rogan, hade jag personligen tron att ljudboksdelen skulle få vänta ännu ett tag. Men det visade sig alltså helt fel.

VD Daniel Ek säger tvärtom: “We believe that audiobooks, in their many different forms, will be a massive opportunity”.

I en presstext sägs att köpet: “works across the entire audiobook ecosystem with a platform and offerings that serve authors, publishers and consumers. Their technology will help propel Spotify into the rapidly growing audiobooks industry with substantial market opportunity”.

Spotify fortsätter alltså jakten på alla världens konsumenter av ljud, vilka ljud det än är.

2019 kom nyheterna om att man satsade på podcasts, som nu känns som en helt naturlig del av appen. Senare kom nyheter om samarbeten med svenska ljudboksgiganten Storytel. Signaler om att Spotify kontinuerligt kompletterat musiken med andra ljud har varit tydlig. Runt ”Joe Rogan Gate” blev detta rentav fokus, utvidgningen har inte precis skett under radar.

Personligen både jublar och oroas jag.

I min roll som musiklyssnare hos Spotify är jag inte lika nöjd som i mina parallella sysslor som författare och flitig bokläsare.

Själv har jag en vision att allt fokus hos Spotify borde ligga på att bli bättre, LÅNGT bättre, på att presentera det enorma djupet i tjänstens musikkatalog – och inte minst på att bli bättre på att guida bland den ofantliga mängden nyheter varje dag.

Då har jag inte ens berört de fortsatt radikala bristerna i tjänstens arbete med djup katalog och ”mogna” artister och genrer – för att inte tala om ljudet.

För Spotifys aktieägare är nyheten om Findaway-avslutet däremot troligen veckans bästa nyhet. Analytiker ser en explosiv utveckling för ljudböcker globalt. Storytels svacka är inte typisk enlig dessa. Enligt Spotify själva är förväntningen fortsatt att marknaden för ljudböcker ska växa från dagens 3 miljarder dollar till hela 15 miljarder dollar år 2027, alltså bara fem år framåt.

En hel del säger mig att Spotify och Spotifys aktieägare lyssnar mer på sådana profetior än på tyckare som denna.

I den insikten ber jag ödmjukt om att man åtminstone ser radikalt över gränssnittet så att det blir tydligare uppdelningar.

Tro mig Spotify, men vi är fortsatt några stofiler som inte bryr oss ett flygande flax om vare sig podcasts eller ljudböcker när vi är inne hos er.

Vi vill komma åt och kunna sortera bland de 82 miljonerna låtarna.

Simple as that.

*

Mer Spotify: Efter aviserade nedskärningar hos flera techbolag har turen nu kommit till tjänsten. Spotify signalerar 25 procent nyanställningar framöver, detta enligt ett internt mejl från vd Daniel Ek som bland annat Reuters skrivit om. Företaget ska fortsätta att växa men vara ”lite mer varsamma” med nyanställningar de närmaste kvartalen. Spotify har i nuläget 8 230 anställda.

Lars Nylin