Krönika 19 april 2022

NYLIN TikTok-knockad

MI:s Lars Nylin om ett fakta i veckans brev som blev ”fakta” när kollega Daniel Johansson fick span på det. En lätt knock. Ämnet är TikTok. 

Med Björn Holmgren som etta på Sverigetopplistan dristar jag mig i veckans listartikel till att beskriva Björns nya hit Ut med allt som den första uppenbart TikTok-baserade svenska ettan på sagda lista.

Det möttes av omedelbara protester från kollega Daniel Johansson. Daniel, med örat mot den digitala musikrälsen sedan Modo senast vann SHL, pekade på exempel som Jireel, Sarettii, Hov1 och Newkid. Men inte minst på ett allmänt mönster under minst ett år, där även svenska listettor nästan undantagslöst har minst ett ben i TikTok.

Daniel har säkert rätt även om jag inte släpper på tolkningen att det är den första singeln av den sorten som går rakt in på förstaplatsen.

Min bild är frukten av en tid när man tyckte sig ha en viss koll på kedjan inspelning/release/pluggning/lyssnarnas reaktion. För mig färgas bilden också av att Björn Holmgren först kom till min kännedom som lanserad av United Stage. Visserligen med en artistbio som pekade mot TikTok, gjorde en sak av hans redan då imponerande följe på tjänsten. Men han kändes ändå som en ganska ”old school” artist i bemärkelsen att live presenterades som ett huvudmoment hos killen från Stureby i södra Stockholm.

Jag gick på det, ville gå på det. Jag är ännu inte riktigt med på att värdekedjan ofta har vänts, fansen kommer om inte in först så åtminstone parallellt med den kreativa och kommersiella processen hos akt och bolag.

Två år efter att uttrycket ”TikTok-fenomen” först började användas i Musikindustrin är tjänsten med i faggorna i det mesta, för att inte säga allt, av ”ung” musik. Självklart har i det här fallet Universal – delägare i United Stage – mejslat ihop en plan där TikTok är ett huvudmoment, och andra komponenter, som radio (RIX FM i synnerhet) och Digster liksom spelar med i orkestern.

Den bärande ”storyn” kring Björn Holmgrens hit, att han gjorde en duett på Veronica Maggios Satan i Gatan (jepp, en Universal-artist och låt…) och sedan fick ta ner den från SoundCloud är knappast tillfälligheter.

Det är en skicklig lek med tidens metoder. Förr hittade vi på kreativa saker till artistbiografierna. Nu går det att sprida ögonbrynshöjande triggande upptåg med ett enda viralt knapptryck.

Det är inte enklare, det är något annat. Det är inte minst TikTok.

*

Satan i gatan med Veronica Maggio har dubblat antalet streams per dag sedan Björn Holmgrens ”treatment”, från ca 12 000 om dagen till ca 24 000 om dagen.

*

Ant Wan ville inte vara med i Grammis-leken när han inte fick alla de nomineringar han önskat. Hans nominering är nu borttagen. Så långt är jag med. Hybris är centralt i en majoritet av karriärer. Däremot blir jag lätt illamående när han talar om rasism. Den sortens kritik är milt uttryckt lättköpt om man tittar det minsta på Grammis nomineringar i Ant Wans potentiella kategorier.

*

Tokyo ViceHBO Max är inte bara  den starkaste nya TV-serien just nu. Historien om den amerikanske journalisten som nästlar sig in i den japanska maffian, yakuzan, presenterar också ett glimrande score, med nyskrivet av Saunder Jurriaans och Danny Bensi sida vid sida med allt från Pearl Jam till japansk techno.

*

Musikern och kompositören Bosse Häggström, mest känd som basist i bland annat grupperna Made In Sweden, Solar Plexus och Wasa Express har gått bort. Häggström blev 75 år.

Lars Nylin