Krönika 21 september 2021

Nylin om UMG på börsen

Efter år av spekulationer skedde det på tisdagen: Universal Music Group ”gick in på börsen”, närmare bestämt på Euronext i Amsterdam. Under dagen rusade kursen med 35 % och mer – vilket ger en värdering på UMG på nivån 45 miljarder Euro. Efter introduktionen blir det tydligare hur finansvärlden och allmänheten värdesätter ett ledande musikbolag. Uppenbarligen högt. MI:s Lars Nylin tittar på dag ett med UMG på börsen.

Det var med stor förväntan från investerare som nyheten kom förra veckan: den nederländska myndigheten för finansmarknaden – Stichting Autoriteit Financiele Markten – godkände formellt den introduktion på börsen Euronext i Amsterdam av Vivendi-ägda Universal Music Group,  som varit på gång sedan 2018 – och som varit i en nedräkning sedan början av 2021.

Med på tåget in på börsen är nu Vivendi själva, kinesiska Tencent, som köpte in sig i två omgångar 2019-2020, och den amerikanska investeraren William Ackmans bolag Pershing Sqaure, som gått in i UMG under året.

Inför introduktionen värderades UMG till 33,5 miljarder Euro utifrån ett ”technical reference price” på 18,50 Euro.

Att introduktionen av UMG sker just i Amsterdam har hittills endast förklarats med ett kort: ”Nederländerna har varit ett av UMG:s historiska hem.”

Introduktionen är den hittills största i Europa i år. Cyniker menar att investerare längre fram kommer att inse att det är i katalog som värdet finns i UMG, att man krasst sett spenderar för mycket på frontline, att det kommer att påverka kursen.

Själv är jag naivt övertygad om att marknaden kommer att se ett stort värde även i hur i det här fallet UMG sköter sig i just frågan om artistutveckling och tech-förändring, inte minst hur man hanterar marknadsomvälvande nyheter som TikTok, men givetvis även relationer till Spotify, Apple, YouTube och andra, inklusive artistrelationer.

Hursomhelst är det en mycket spännande dag även för oss på läktaren. Inte minst Spotifys entré på börsen 2018 har visat vilken allmän nyfikenhet det finns på ”sexiga” aktörer som musikbolag.

Krasst går det att se UMG:s entré som ett sätt att se värdet i ett musikbolag år 2021. Entusiasmen på marknaden verkar rejäl, vilket även det senaste årets olika rättighetsköp gett signaler om. Med tanke på stålbadet på 00-talet är det lätt hisnande att nu vara med om detta.

Hur musikbolag som UMG  hanterar ett sorts branschansvar får bli en senare fråga.

*

”Tycker du att ABBA har floppat?” Se där mitt kanske vanligaste inkommande mess senaste veckan. Mitt svar blir varianter på nej.

Inget som fått de spaltmil som ABBA nått kring I Still Have Faith In You och Don’t Shut Me Down kan avskrivas som floppar. Hur återkomsten releasemässigt gått bör heller inte summeras förrän en bit in i albumet Voyage.

Men inte heller listplaceringarna för de nu släppta låtarna är underlag för flopp-ordet. Visst, låtarna vände snabbt ner, i Sverige från 1 och 2 till 4 och 12. Men så ser listorna ut för det mesta som inte tillhör den samtida frontline-popen av sorten ”patenterad Topp 50 på Spotify”.

Innan det hade dubbelsingeln radat upp ett antal topp 10 som inte skäms för sig: ibland annat i Storbritannien, Tyskland och hela  Norden.

Svagast i förväntade marknader har singlarna gått i det som brukar beskrivas som ABBA:s andra hemland, Australien. Där nådde Don’t Shut Me Down som bäst plats 22 på ARIA-listan och I Still Have Faith In You en relativt mager plats 39.

Spotify-siffrorna är svårare att dechiffrera för en som inte har tillgång till alla verktyg på tjänsten. 16 miljoner respektive 11 miljoner låter inte särskilt imponerande när Universal-kollegorna Drake och Kanye West redan ligger på plus 80 miljoner med sina parallellt släppta senaste singlar.

Men Don’t Shut Me Down är ABBA:s mest spelade låt på Spotify just nu. En inte alls enkel bedrift när vi talar om en akt som har eviga låtar som Dancing Queen och Mamma Mia! ständigt bland sina fem ”populära”. Jag skulle beskriva det som en smärre succé.

*

Ett råd: gör som jag, skaffa Disney + om inte annat under en provmånad. Där finns ett antal pärlor för alla tider, inte minst ur Disneys egen katalog. Men där finns just nu framförallt en strålande diamant i  McCartney 3,2,1 en relativt färsk dokumentär i sex delar där Paul McCartney samtalar med producentprofilen Rick Rubin. Samtalet flyter fritt, och grymt underhållande, kring alla aspekter på McCartneys karriär.

På Disney + blir det dessutom snart mer om beatlarna i form av Peter Jacksons dokumentärserie The Beatles: Get Back. Den redan viralt uppmärksammade grävningen i 60 timmar osedda Beatlesklipp sänds från 25 november.

*

En intressant intervju med BMG:s Hartwig Masuch är ett bra komplement till Universals börsintroduktion shorturl.at/fhruB.

*

En barnbok om Evert Taube. Hur kan det fungera? Alldeles utmärkt, visar det sig. Annika Thor (författare) och Jakob Wegelius (illustratör) – båda Augustprisvinnare – står bakom Allt är ett äventyr, en älskvärd ny titel släppt av förlaget Max Ström.

*

Säger man förresten spaltmil numera?

Lars Nylin