Krönika 14 september 2021

Hur står det till i landet Idol?

Idol är igång igen. Någon som noterat? Tänkte väl det. Vissa av er ropar ett självklart ”Ja, ja, ja, hurra, fortsatt en lysande TV-show!” Fler, jag misstänker en klar majoritet,  suckar nekande och har antingen inte ens märkt starten, alternativt gett blanka fan i den.

Det finns många sätt att mäta det paradigmskifte som artistutveckling genomgått det senaste decenniet. Idol är ett av dom mest lättlästa.

I början av serien låg fokus på talangutveckling och A&R. Detta födde någon bokstavlig vinnare, i synnerhet Agnes som till och med nosade på global status med Release Me.

De första åren skapade bland nästan-vinnarna även en rad namn som senare tog klivet till om inte global så åtminstone svensk stjärnstatus. Två – Måns Zelmerlöw och Loreen – vann till och med några år senare den märkliga globala nischen Eurovision Song Contest och nådde en position som gör att duon än i dag får första samtalet när finalarrangörer ska summera ESC-historien.

Linnea Henriksson, Darin, Tove Styrke, Danny Saucedo, Linnea Henriksson, Ola Svensson (som låtskrivare). Det finns några till. Den som påstår att Idol aldrig fostrat ens svenska stjärnor har helt fel. Däremot har just vinnarna i många fall varit ”fel” i historiens efterkloka backspegel.

Men på sistone? Inte så värst mycket att berätta hem om.

När TV4 började pumpa reklam 14 juni reagerade jag inte ens med ett rutinmässigt: ”Det får jag kolla av när det är dags”. Suget hade inte ökat nämnvärt vid premiär 23 augusti. Trots ny, begåvad jurymedlem i Katia Mosally, trots att den outtröttlige Per Lernström tycks mer entusiastisk än någonsin.

Någonstans längs vägen har det för en som pliktskyldigt strö-kikar från läktaren blivit uppenbart att i dag är inte Idol en stjärnmakare – hur mycket man än pumpar det mantrat i sina trailers.

2021 är Idol TV-underhållning för kvällen. Det långsiktiga är sekundärt. Med en skrälldus snyfthistorier, åtskilliga medverkande som tycks typecastade. Känslan att majors verkligen dammsuger efter talang just här är numera svag på gränsen till ljummen.

Talang hittas 2021 på helt annat håll. Utöver artisteriet och musiken gäller nu inte minst i trovärdighet på sociala medier, något som en färskt Idol-deltagare givetvis är chanslös att hinna skapa.

Det är lite typiskt att förra årets vinnare, norrbottniskan Nadja Holm först i dagarna singeldebuterar ”på riktigt”, tio månader efter vinsten.

Men å andra sidan: fem av dom senaste tio vinnarna i Melodifestivalen kommer från Idol. Och Victor Leksell var med så sent som 2017.

Leksell kom på 13:e plats efter att ha fått se en version av Daniel Adams-Rays Dum av dig bli den sista insatsen. Av de 12 som var kvar efter att Leksell åkt ut har endast fyra en egen text på Wikipedia. Leksell själv har nått rekordsiffror på Spotify.

Så fortfarande kan det smyga talang även i Idol. Och nu är det igång för 18 säsongen.

Amena Alsameai har redan visat att även denna kan ha sina poänger.

Så jag lär strö-kika igen. Om än med andra sorts ögon än förr. För att se hur det står till i landet Idol, inte minst hur det påverkas av landet TikTok.

Lars Nylin