20 oktober 2020

Nylin: Strålande och sorgligt för svenskt på Spotify

 

101 255 115. Siffran är tisdagens Spotifyfakta för Victor Leksells Svag. Att en svensk låt på svenska för första gången passerar 100 miljoner är ruskigt imponerande. Hatten av för Team Leksell, Sony, Kobalt och andra som gjort det möjligt.

Det är samtidigt en påminnelse om två väsensskilda aspekter på Spotify.

På den ljusa sidan: allt mer svensk musik på svenska når nu siffror som torde motsvara intäkter från CD-skivans era.

Jag ger mig inte in i att spekulera i exakta summor, sådant som Music Business Worldwide ständigt pysslar med (och roar mig). Utan nöjer mig med att det troligen hade krävts den tidens toppsiffror för att teoretiskt motsvara detta. Och då numera för en enda låt.

Det finns ingen officiell statistik över hur klar etta Svag är i kategorin svenskt på svenska på Spotify.

Min egen research ger mig topp-femman:

1.Victor Leksell Svag 101 255 115

2.Daniel Adams-Ray Gubben i lådan 74 226 455

3.Veronika Maggio Jag kommer 70 028 671

4.Stiftelsen Vart jag än går 67 961 775

5.Håkan Hellström Det kommer aldrig va över för mig 66 730 574

Med bubblare av bl a: Laleh, Oskar Linnros och Norlie & KKV. Hör av dig om jag missat någon.

Vänder man helt på steken är siffror som Leksells tyvärr också för en senior som undertecknad även en påminnelse om hur dystert det alltför ofta ser ut för ”mogna” svenska artister på tjänsten.

Typiska albumartister av den gamla skolan: ständigt turnerande, ofta med i media, hushållsnamn bara för två decennier sedan. Dessa ligger nu sorgligt ofta på inte ens 50 000 streams för nya släpp.

När artister av det slaget, oftast 50 plus, i enstaka fall lyckas nå ut på Spotify är det så sällan att det går att minnas dem utan Googling: Thåström, Bo Kaspers, Weeping Willows.

Eller om de har varit med i Melodifestivalen eller Så mycket bättre, som exemplet Magnus Uggla och Jag och min far eller för den delen Hasse Andersson och Guld och gröna skogar.

Att medverka i folkliga program i kombination med aktivt arbete på sociala medier kan höja nivåerna till 500 000 eller till och med mer. Det är exempelvis uppmuntrande att se Eva Dahlgren passera fyra miljoner för sitt samarbete med Amanda Bergman och Oskar Linnros. Det finns andra motsvarande som ligger vid ett par miljoner. En evig popsmed som Per Gessle kan nå nio.

Bakgrunderna till de generellt ofta usla siffrorna, och följden att många i kategorin numera inte ens spelar in plattor, är för skiftande för att gå in på här. Det går att vrida och vända på faktumet att numera är det bevisat intresse att aktivt lyssna som premieras.

Men här och nu ska det inte sluta i moll. Det är givetvis lysande för utgivningen som helhet att namn som Viktor Leksell visar att det åter går att nå den riktigt stora musikkonsumtionen, och alla inblandade faktiskt får betalt för investeringen, risktagandet, satsningen.

Grattis Victor och alla. Mäktigt!

*

Att Regeringen ser kultur och sport som något avsevärt annat än det övriga samhällets trängselövningar har sällan stått så klart som när socialminister Lena Hallengren i veckan presenterade tankar om en särskild pandemilag. En lag som med en andra våg tuffare ska reglera folksamlingar i exempelvis stormarknader, bad och kollektivtrafik.

Medan offentliga tillställningar som bekant från dag ett drabbats av restriktioner kommer dessa övriga övningar att få försvarlig tid på sig att justera verksamheten givet att pandemin fortsätter. Först nästa sommar räknar regeringen med att ”pandemilagen” finns på plats. Allt för att säkra att enskilda inte orättvist drabbas.

Alla enskilda som det gångna dryga halvåret drabbats av taket på 50 för allmänna tillställningar kan bara betrakta hur det går till när det kommer till att reglera i andra fält.

Den förre statssekreteraren och ledarskribenten Mats Svegfors frågade retoriskt i ett debattinlägg häromdagen: var finns den gamla tidens konsultativa statsråd som kunde utgöra motvikter mot departementsbyråkratin?

Jag kan bara nicka instämmande

*

Missa inte Musiksveriges analys av hur Covid-19 slagit mot musikbranschen, på annan plats i veckans brev.

*

Fantastiskt att få se Annika ”Säkert!” Norlin nominerade i den fina skönlitterära kategorin vid Augustpriset.

*

Grattis till Lisa Montan för priset till Allt jag inte mins vid Ria-galan i kategorin Bästa musik i program/programidé, ett pris som är ett initiativ av Musikförläggarna.

*

The Flaming Lips har ett möjligt recept om taket på 50 blir långvarigt. Vid en spelning inför 100 åskådare på klubben The Criterion i Oklahoma City häromdagen fick såväl band som publik gigantiska bubblor i plexiglas att krypa in i.

*

Thåström med The Hellacopters i den kommande säsongen av På spåret. Wow! Jag har redan förberett med rikligt av sherry och popcorn.

*

Anmälan till Grammis är nu öppen. Se separat artikel medan vi börjar uppladdningen.

Lars Nylin