Krönika 15 september 2020

Valsinger: Formaten krockar i Idol

Idols kvalvecka är igång. Nu ska deltagarna till höstens fredagsfinaler vaskas fram. Men studioformatet engagerar inte riktigt, tycker MI:s Christel Valsinger.

Sedan Idol startade 2004 har TV mött en storm av konkurrerande plattformar och DIY-kanaler. Men till skillnad från många andra program är Idol ganska väl anpassat för sociala medier. Auditionklipp publiceras separat så att de lätt kan delas vidare och profiler man faller för går såklart att följa på sociala medier. Idol har hängt med, kan man säga.

Den här veckan har kvalveckan för programmets 16:e säsong startat. Uttagningarna under våren fick såklart coronaanpassas och en del har sökt och gjort audition digitalt. Själv har jag inte följt resan fram till kvalomgången men när jag inför denna text kikar runt på klipp i Idol-appen och på TV4 play från uttagningsturnén blir jag snabbt engagerad. Gläds över personligheter som Herman Silow och baxnar över rösttalangen hos 15-åriga Nova Luther. Programmet är också som alltid fantastiskt på att frambringa glädjekänslorna när någon gått vidare. Armarna i luften! Jubel! Crescendot ur en topplistehit! Idol fungerar med andra ord jättebra att klicka sig runt i, på det sätt vi vant oss vid att göra på olika plattformar för underhållning. 

Men i övergången till det mer fyrkantiga (i dubbel mening) tv-formatet kommer jag på mig själv med att bli uttråkad. Det som borde vara målet, att se artisterna på en scen känns plötsligt…gammalt. Och det har inte med artisterna att göra. Kvalveckan är måhända produktionsmässigt en mellanperiod för Idol. Inramningen är ganska minimalistisk. Det ser lite likadant ut som det alltid gjort, även om det är mindre folk i studion än vanligt av pandemiskäl. Men skillnaden mellan det nära och äkta som finns i auditionperioden och det regisserade i studion, känns väldigt stor. Jag blir inte engagerad, trots att det rimligen står mycket på spel för deltagarna. 

Kanske blir det bättre när finalen går igång. TV har ju trots allt något som små plattformar och DIY-are inte har – en ordentlig budget. Det behövs lite mer wow-faktor för att liveframträdanden ska “gå genom rutan”. Mycket återstår än och rimligen hittar Idol nya stjärnor även denna säsong, kandidater är flera. Juryn är också fortsatt den bästa som serien haft, aldrig rädd att visa kärlek och mycket mer balanserad i sin kritik än vad vi kunde får höra under seriens tidiga år.

Christel Valsinger