Krönika 6 maj 2020

Nylin: The pros and cons of 2020

Musikindustrins Lars Nylin letar febrilt efter plusföljder av det märkliga mörker som heter 2020. Med okej resultat. 

”Man slipper i alla fall Håkan Hellström på Ullevi!”

Alla är lika nöjda med sin formulering. Samtliga tror att dom är först med att säga den.

Att den fenomenale Håkan Hellström tvingades ställa in sina fyra framträdanden på Ullevi i sommar är för vissa en ljuspunkt när corona stjälper det mesta i branschväg under året.

Men bortom just det tramset: är det möjligt att hitta positiva följder av det trauma vi är mitt i?

Det som direkt eller indirekt påverkat även de branschaktörer som inte förlorat jobb eller rörelser på eländet.

Faktiskt, jag tycker ändå det.  

Det viktigaste, och förhoppningsvis eviga pluset finns på livesidan. Det har bubblat länge att livemusik faktiskt även kan ske online. Såväl de stora giganterna som den ensamme artisten har de senaste decennierna testat modeller på multipla plattformar. T o m en tech-analfabet som undertecknad har deltagit i sändningar på YouTube.

Men det har gått mycket lång tid sedan jag anno dazumal satt hos Folkets Hus och Parker och fick presenterat hur opera skulle skickas från La Scala till svenska landsortsbiografer.

Känslan har förblivit den av en fluga. Att nätlive bara varit ett komplement till den verkliga varan.

Att allt det där med tech och live är som med tech och bollsport. D v s , det är spännande att läsa om att se på hockey med VR-glasögon, men kommer verkligen någon ickenörd någonsin att göra det?

Möjligen har det som nu hänt slutgiltigt puffat iväg diverse liveprojekt ur startblocken. Några har bestämt sig för att nu ska det ske saker.

Det känns lite så när jag ser gamle favoriten Neil Finn från Crowded House dagarna i ända, tycks det, leverera från hemmet i Nya Zeeland under namnet Fangradio via plattformen Mxlr.

Finn har skojat om att fortsätta så varje dag under ett år. Och varför inte. Intresset tycks finnas. När jag kikade in tisdag kväll hade Finn fått 162 413 tittningar och hade 4 274 följare av sina nätföreställningar. Inte så illa för en artist som har 276 000 följare på Spotify.

Det mest spektakulära exemplet hittills står annars rapgiganten Travis Scott för.

Hans gästspel i datorspelet Fortnite var i grunden inte bara coronakopplat. Scott är en akt som gör sådana saker även utan virus. Men att han som avatar nådde mäktiga 27,7 miljoner spelare (!) med en konsert hade knappast hänt utan corona.

Oavsett pandemin finns det faktorer som möjligheter att interagera med artist och andra fans, något som kanske snabbas på nu.

En annan positiv sak är att det i de flesta branschdelar visat sig fungera utmärkt att jobba hemma.

De senaste veckorna har det varit ett lätt lugnande mantra med alla som sagt mig saker i stil med: ”Det går faktiskt bra att jobba hemma, jag får bara skaffa en bättre kaffemaskin.”

Bortom pandemin återvänder givetvis de flesta till kontorets trygga vrå. Men tanken smyger där att detta kan bli en betydligt vanligare modell efter corona. Något som om inte annat skulle vara klimatsmart.

Live Nations Thomas Johansson sa i en intervju nyligen: ”Alla som sagt att jobba hemifrån inte fungerar har haft fel.”.

Jag vet inte var Thomas själv stod i frågan innan, men det är helt korrekt konstaterat.

Hemmajobb kan kopplas till ett tredje plus.

Till sist har många tagit steget att använda mer än Skype för att samspela över nätet.  Via Zoom, FaceTime och andra konferensplattformar blir kommunikation möjlig med en frekvens som många troligen inte ens hade reflekterat över för några månader sedan.

Den här pluspunkten kan tyckas tramsig för er som är hi tech a la 2020. Men det är många som fortsatt nöjer sig med en skiss eller en åsikt via mail eller Messenger och är lätt skräckslagna inför nämnda sensationer, tro mig, jag är en av dem.

Nu vill och tvingas vi ändra oss.

Sist, men kanske störst: pandemin har visat på styrkan i samarbete.

När företag, organisationer och enstaka branschaktörer går samman för att ställa krav eller dela på råd är det inte bara akuta knutar som nystas upp. Det kan skapa situationer som blir till nytta även när vi så småningom är i det ”nya normala”.

Möjligen blir 2020 i just den bemärkelsen något vi som industri kan se tillbaka på som ett inte bara bortkastat år.

*

Missa inte Hitlåtens historia, som rullar igång igen på Sveriges Television. Minidokumentären om Peter LeMarcs Little Willie John är en tidig pärla ut i serien. Det är inte ens en typisk hit, men producenten Magnus Broni har gjort ett så gediget jobb att halvtimmen gott kunde ha svällt till det dubbla. Hitlåtens historia finns även på SVT Play.

*

Det har i global branschpress skrivits på flera håll hur dominerad Sverigetopplistan är av låtar som inte släppts av majors. Det är en intressant spaning om en möjlig trend. Det ska bli intressant hur det följs upp när topp 30 denna vecka i 25 fall kommer från just majors.

*

Vila i frid Bob Lander. Han föddes Bo Starander och var 1961 med att starta The Spotnicks, den första exporterade svenska popgruppen, han blev bandet trogen hela karriären. Bob Lander blev 78 år.

Lars Nylin