Krönika 24 mars 2020

Nylin: Musikbransch i Coronans tid

Musikindustrin drabbas hittills extremt ojämnt av det nya Coronaviruset. Livebranschen har i princip försatts i paus, medan det på skivbolags- och förlagssidan hittills sett ut som i princip business as usual. Men allt hänger ihop och åtgärder behövs akut. Musikindustrins Lars Nylin gör ett försök att summera.

Några veckor in på COVID19-pandemin går det bara att konstatera ett enda faktum för verkningarna på musikindustrin: slaget mot livebranschen är förödande.

Det talas redan om mångmiljardförluster i marknader inte särskilt mycket större än Sveriges. Organisationer som spanska Espmusica eller italienska Assomusica sitter bokstavligen mitt i helvetet.

Här hemma är nästa fråga krasst branschmässigt om sommarens livescen stängs ner. Då kommer även vi att ha ett antal motsvarigheter till Coachella, Glastonbury eller Eurovision Song Contest. Till detta kommer sedan alla ställen som påverkas, troligen stängs, om även svenska myndigheter stoppar evenemang med mindre än 500 besökare. Tusentals frilansare har redan radikalt påverkats, åtskilliga spelställen knäar redan med de nuvarande reglerna.

Medan olika former av stödåtgärder nu presenteras – se annan artikel om Kulturdepartementets 500 miljoner till kulturen – är allt det övriga fortsatt en gissningslek medan de medicinska följderna fortgår.

Man kan givetvis bara gissa hur mycket de olika stödåtgärderna kommer att rädda ovannämnda aktörer. I ett debattinlägg från Musiksverige i dag, se annan plats, efterlyses fonder för punktinsatser så att inte en musikens aorta, livescenen, brister.

Vad som möjligen är en ljuspunkt på kort sikt är att paradigmskiftet till streaming gör att den inspelade musiken – i det perspektiv vi ser just nu – hittills inte drabbats mer än logistiskt. När aktörer som Amazon nu slutat distribuera fysiska skivor påverkar det givetvis i marknader som fortfarande har en rejäl andel fysisk produkt, som Tyskland.

Men med vår nära 90 % -iga andel streaming skulle det tvärtom kunna bli så att streamingen ökar när vi sitter hemma. Som det gjort för Netflix och YouTube i sådan omfattning att EU gått in och begärt sänkt kvalitet för att spara bandbredd.

Det har dock de senaste dagarna i branschmedia världen över talats om att scenariot inte varit sådant i Italien, som bekant ett av de värst drabbade länderna.

De senaste två veckorna har topp 200 i Italien tvärtom minskat med 9 respektive 13 %. Men att läsa Spotify topp 200 tror jag personligen är ett trubbigt instrument. När folk reser mindre och barer, butiker och gym är stängda tycks det mig troligt att lyssnandet styr bort en bit från ”radiolyssnandet” av topp 200.

Det styrs rimligen mot katalog, och dessutom mot katalog som lämpar sig i situationen. Det är nog ingen slump att nationalsången legat högt i Italien, liksom låtar som italienska vänner säger mig är typiska ”pepp eller depplåtar i mörka tider”.

Även om man tittar globalt har streamingen minskat något jämfört just innan COVID-19-utbrottet. Men där kan det vara så enkelt att den inte släppts några riktigt tunga releaser. Endast Lil Uzi Verts Eternal Atake kan aspirera på den etiketten.

Det blir en mycket intressant avstämning när The Weeknd – med 59 miljoner följare på Spotify – nu släppt nya albumet Afters Hours till bra kritik. Om de 14 spåren streamar signifikant mindre än förväntat KAN det däremot vara en bild av att åtminstone frontline påverkats av den nuvarande situationen.

Jag spekulerar att svaret blir positivt. Det räddar inte hyran för dig som äger en skivbutik, ger ut mest vinyl, eller tappat alla scenjobb i vår, men för branschen som helhet finns där ändå en optimistisk väg framåt.

På vägen mot något slags avstämning, någon gång måste den trots allt kunna göras, är det uppmuntrande hur musiksammanhanget snabbt kastat om till olika former av nätbaserad leverans. Musikindustrin summerar dagligen utbudet i ett flöde som jag stolt anser hålla världsklass. Tipsa via daniel@musikindustrin.se.

Ett företag som satts under viss press är Spotify. I exempelvis Sverige och USA har det gjorts petitioner för att tjänsten ska stötta på olika sätt. Personligen anser jag att Spotify svarat upp så bra som bolaget kan i detta ändå tidiga skede. Även andra tunga mellanhänder mellan kreatörer och publik har ställts inför liknande upprop.

Sådant skapar en parallellstory som antagligen gäller i alla branscher utom möjligen (hittills) livsmedels- och medicinindustrin. Andra aktörer är ju alla i mer eller mindre grad negativt påverkade av en farsot som troligen kommer att definiera resten av våra liv.

Avslutningsvis, det bör upprepas: något som på kort sikt kommer att påverka massivt är hur starka de olika stödpaketen blir. Hur applicerbara de blir på musikindustrin, i stora delar en fåpersonsbransch.

Jag lånar i det sammanhanget ett citat om den brittiska musikindustrin, av UK Musics VD Tom Kiehl:

“The impact of the virus could deal a hammer blow to the British music industry and threaten the livelihoods of many people. It is imperative that the Government takes urgent steps to safeguard a music industry, which is the envy of the world.”

Det citatet fungerar som synes bra även här hemma. Ta hand om er, håll avstånd, håll dig hemma om du kan, titta på live på skärmen, och inte minst: streama maximalt!

Lars Nylin