Krönika 25 februari 2020

Hur klimatsmarta är vi?

MI:s Lars Nylin lämnar för ett ögonblick helt vårt vanliga bevakningsområde.

Klimatfrågan är kontroversiell. Men klimatfrågan är också självklar. Därför är det med olika grader av ilska jag de senaste åren noterat sarkasmer över saker som priset för Årets hållbara artist vid Grammis eller Lugers olika klimatambitioner kring Way Out West.

Allt blir inte rätt, en del kan framstå som extremt småttigt i en värld där merparten av de ökade koldioxidutsläppen sker i växande ekonomier i öst.

Men någonstans måste justeringen börja, EU har faktiskt minskat utsläppen med 17 % sedan 1970. I det lilla kan givetvis även musikbranschen spela en roll i det kommande, nödvändiga, stora.

Jag slirar in på detta ämne när jag av en slump noterar att ZeroMission, som hjälper företag och organisationer med klimatstrategier, uppmärksammar och berömmer svenska Warner Music.

ZeroMission skriver: ”Warner Music Sweden gjorde sitt första klimatbokslut på verksamheten redan 2015. De är helt klart det första skivbolaget i Sverige som budgeterat och lagt resurser på att kartlägga sina utsläpp. Efter hand har även kontoren i Danmark, Finland och Norge också lagts upp för beräkningar i Our Impacts. 2019 beräknade och rapporterade Warners samtliga nordiska kontor sina interna klimatutsläpp.”

VD Jonas Siljemark skriver i en kommentar på ZeroMissions hemsida:

”ZeroMission har ett utmärkt verktyg för oss som företag. Det ger oss en god överblick över vår klimatpåverkan vilket ger oss en möjlighet att agera och anta utmaningen att bli bättre dag för dag. Vi kompenserar också ekonomiskt till av ZeroMission väl utvalda klimatprojekt. Just nu så bidrar vi till insatser som förhindrar avskogning i Durian Rambun i Indonesien. Det är viktigt med tillväxt men det måste vara en hållbar sådan, vi har en skyldighet att göra val som ansvarsfullt bidrar till att göra det samhälle och den miljö vi är en del av bättre.”

Detta låter bra, mycket bra, men jag hade ingen aning om det, utöver att jag noterat trädprojektet i sociala medier.

Kanske görs det mycket mer än det jag nämnde i inledningen?

Skriv gärna in till oss vad ert bolag eller du som aktör gör i ämnet. Det kan tyckas en bra bit från MI:s kärnbevakning. Men ändå inte, för att ta till den ultimata floskeln: detta påverkar oss alla.

*

Från det gröna till det digitala: Några frågar sig kanske vad vi pysslar med på det senare fältet. Först problem med distributionen av nyhetsbrevet, sedan i måndags en gammal hemsida från 2018 uppe hela dygnet.

I det senare fallet handlade det om något så basic som byte av serverföretag, Vi hoppas att allt nu är igång som det ska nu och att du ska slippa artiklar från september 2018 när du kollar av MI. För det gör du väl dagligen?

*

Jahn Teigen är död. All respekt inte minst för det han gjorde i 70-talsgruppen Popol Ace. Vila i frid.

*

Att tre låtar på BTS nya album är helt eller delvis svenska verk är mäktigt. Mycket talar för att BTS album blir ett av världens mest sålda i år. BTS har redan innan detta streamats 8 miljarder gånger på Spotify och är i fronten för en av världens mest expansiva genrer, K-Pop. Se separat artikel för fakta om svenska avtryck på nya plattan.

*

New Order och Pet Shop Boys på gemensam Unity-turné i Nordamerika, låter rejält lockande.

Lars Nylin