Krönika 22 oktober 2019

Hopp för pop i TV

Den här krönikan förhandshyllade förra veckan SVT-serien Det svenska popundret. Den här veckan är det vår tur att hylla tittarsiffrorna av nämnda serie.

”Seriös popbevakning drar inte dom stora tittarskarorna”. Så har det hetat från förståsigpåare i TV-sammanhanget sedan tidernas begynnelse.

Dom (få) seriösa svenska tv-satsningarna på ämnet popmusik har därför placerats på sändningstider där knappast ens Bonde söker fru skulle ha dragit några större skaror till TV-soffor och chipsskålar.

SVT:s storsatsning Det svenska popundret skakar därför på ett extremt trevligt sätt helt om stadfästa ”sanningar”.

Det första programmet i serien om svensk pop på export lockade en kulen onsdagskväll i oktober klockan 21.00 – knappast ”prime time” – 848 000 tittare enligt mätinstitutet MMS. Det är en sanslös siffra, anser experterna. Och även en lekman kan förstå detta ställd inför fakta som att exempelvis storsatsningen Luuk och Hallberg från samma kanal bara nått hälften av det tittandet. Och detta med en linjär sändningstid lördag kväll klockan 21.00.

Förhoppningsvis blev dom många tittarna av Det svenska popundret lika nöjda som den här spalten och stannar. Möjligen kan det betyda en ljusning för satsningar på seriös popjournalistik i dom större kanalerna. TV4 har exempelvis i princip aldrig sysslat med sådant. TV3 och Kanal 5 vet nog inte ens vad det är.

Att det finns ett intresse för popkultur och poppersonligheter i sig har ju annars bevisats av just TV4:s Så mycket bättre. Den serien har tidigare legat runt 1,7 miljoner tittare. Det ska bli mycket intressant att se om den nya säsongen kan attrahera liknande siffror. Tyvärr är jag lite skeptisk efter ett första program som alltför ofta föll i schablonfällor och – viktigast – saknade riktigt vassa tolkningar.

Det sistnämnda har ju varit receptet under tidigare säsonger när Så mycket bättre exploderat från myspys till något som blir en snackis utanför programmets kärnpublik.

Allra mest längtar jag efter nya äventyr med teamet bakom Det svenska popundret. Dom har med Hitlåtens historia visat att dom kan göra musik-TV av världsklass.

Varför inte ge sig på ämnet stora album inspelade i Sverige? ABBA har ju sällskap av namn som Led Zeppelin, Genesis och inte minst Britney Spears. För att bara nämna fyra mångmiljonsäljare. Kunde bli mumma på framtida TV-mässor. Och lysande TV innan det.

*

Den man älskar agar man, brukar det märkligt nog heta. Oavsett hur det sagesättet håller granskning finns det en fråga att ställa sig kring Det svenska popundret: stämmer det verkligen att 6/4 1974 är den svenska låtexportens heliga graal? Något det görs stor affär av i serien. Att ABBA vann Eurovison Song Contest med Waterloo just den dagen står över tvivel. Men Blue Swedes Hooked On A Feeling blev allt officiell etta på Billboard redan veckan innan. Det var bara det att Billboard, precis som i dag, daterar sin Hot 100 en vecka efter. Men det stod tryckt i Billboard 6/4. Så okej då, vi kallar det en randanmärkning.

*

Nick Cave och Tones And I. Två väsensskilda akter blev klara för Sverigespelningar i veckan. Två spännande nyheter för två, antar vi, helt olika publiker.

*

Av sådant jag gärna sett i Det svenska popundret, men som förståeligt inte fick plats, toppar i nuläget det märkliga aliaset Hank C Burnette, född Sven Åke Högberg. Den Oxelösundsbaserade enmansorkestern hade just det strålande året 1974 en hyfsad internationell hit med Spinnin Rock Boogie.

Space i Stockholm låter som ett mycket intressant tillskott till huvudstadens musikbransch. Inflyttning 2021. Se separat artikel.

Lars Nylin