15 augusti 2017

JOHANSSON om SoundCloud, Warner, Pledgemusic, Facebook och mer

Daniel Johansson analyserar den nya finansieringslösningen för SoundCloud och funderar vad som kommer att hända nu, samt nyheter om Warner, Pledgemusic, Coldplay, Facebook och Tidal. 

SoundCloud har haft ekonomiska problem under den senaste tiden och sagt upp 40 procent av de anställda. Trots stora frågetecken kring tjänstens möjligheter att öka sina intäkter har nya investerare och delägare gått med på en injektion om 169,5 miljoner dollar för att rädda bolaget.

Temasek och The Raine Group leder investeringsrundan, bl.a. med kravet att om bolaget blir sålt ska de ha förtur till pengarna. Fred Davis från Raine Group säger:

SoundCloud is a unique and essential music platform for new and developing artists. For ten years, SoundCloud has been the birthplace of genre-breaking musical movements in electronica and hip hop. We are excited to partner with Temasek on this investment and are confident our involvement can ensure it remains the most artist-friendly music creation and streaming platform in the world”.

Delägarna och investerarna ger dock inte grundaren och VD-n Alex Ljung förtroendet att leda tjänsten mer, även om han fortfarande finns kvar i bolaget som styrelseordförande. Istället går videotjänsten Vimeos förre VD Kerry Trainor in som ny VD.

Totalt har SoundCloud tagit in 363 miljoner dollar i riskkapital sedan starten för tio år sedan. Denna runda är alltså nästan lika stor som de andra rundorna tillsammans. Även om det självklart var helt nödvändigt med nytt kapital för att Soundcloud skulle överleva är den stora frågan vad som händer nu?

Med stor sannolikhet har värderingen av bolaget sjunkit rejält med den senaste tidens turer och Temesek och Raine Group har troligen mycket att säga till om i nuläget. Frågan är därför hur de tänker sig SoundClouds framtid.

The Raine Group är ett New York-baserat finansbolag som lånar ut kapital och själva investerar i företag. Grundaren Brandon Gardner är en känd finansman som gjort sig en förmögenhet på att hjälpa till i samband med samgåenden och uppköp av företag.

Det går därför att misstänka att Raine Group helt enkelt är ute efter att med hjälp av sina nätverk och sin erfarenhet fräscha upp SoundCloud inför en försäljning, kanske till en aktör som de redan för dialog med.

Självklart spekulationer, men, ett bolag som Raine Group går inte in i en tjänst som SoundCloud utan en tanke på vad som ska hända sen, och hur de ska göra en bra exit. Kravet att de ska ha tjing på pengarna vid en försäljning tyder också på att det är målet.

Temasek i sin tur grundades 1974 i Singapore, och är mer eller mindre att betrakta som en statlig investeringsfond, ungefär som den norska oljefonden. Fonden har 275 miljarder dollar att investera, varav 68 procent ska investeras i verksamheter i Asien.

Temasek är en mycket aktiv investerare och har bl.a. gått in stort i kinesiska Alibaba och i asiatiska telekomföretag. Temasek har också startat en ny gemensam investeringsfond tillsammans med Facebook-grundarna som har fokus på nya techföretag i Asien.

Jag tycker det låter troligt att även Temasek är ute efter att få ordning på SoundCloud för att sedan avyttra bolaget. Som sagt, dessa båda aktörer har kanske redan någon på lut.

Alibaba köper SoundCloud? Facebook köper SoundCloud? Eller är det kanske Deezer och Access Industries som lurar där i kulisserna och fortfarande är intresserade, nu när SoundCloud kanske går att få till en billigare peng?

Hur som helst tror jag att fokus den närmaste tiden kommer ligga på att hitta en ny ägare till SoundCloud, som inte står och faller med prenumerationsintäkter, utan som ser ett mervärde i originaltjänsten som en del av något större. Uttalandena från investerarna är fokuserade mer på det som alltid varit SoundCloud, d.v.s. en ”öppen” plattform för artister att ladda upp musik till, och för musikälskare att hitta ny musik, snarare än att de säger något om att öka intäkter och antalet betalande prenumeranter.

Kanske är det den enda räddningen för Soundcloud som varumärke och tjänst. Det synes svårt för tjänsten att på allvar konkurrera med Spotify, Apple Music och andra redan etablerade prenumerationsbaserade streamingtjänster. Den enda lösningen är kanske att en större aktör ser det ”traditionella” SoundCloud som värdefullt i sitt rooster och låter det få fortsätta att vara ett ”ljudmoln”.

—–

Warner Music Group rapporterar att det andra kvartalet 2017 var det bästa kvartalet bolaget haft globalt på 14 år. Streamingen drev tillväxten, trots att intäkterna från downloads gick ned med 27 procent ökade de digitala intäkterna med 30 procent. Spotify som enskild tjänst stod för närmare 40 procent av de totala intäkterna till Warner globalt under kvartalet.

Även publishing-delen såg en rejäl ökning under kvartalet, också den ökningen relaterad till digitala intäkter. De digitala förlagsintäkterna ökade med hela 47 procent, liksom framförandeintäkterna, medan mekaniskt gick ner och synk låg på samma nivå.

Förra veckan skrev vi att Sony rapporterade om en liknande utveckling för sitt senaste kvartal. Det börjar mer och mer luta åt 2017 blir det år då prenumerationsbaserad streaming på fullt allvar slår igenom globalt.

WMG pressmeddelande och rapport

—–

Crowdfundingtjänsten PledgeMusic har lanserat en artisttjänst som kallas Amplify. Tjänsten är egentligen en form av ”talangjakt” för att hitta artister som PledgeMusic sedan stöttar med hjälp av fans och sponsrande företag.

PledgeMusic startade 2009 och fokuserar enbart på crowdfunding för musik. Bland artisterna som använt sig av tjänsten finns t.ex. Ben Folds Five, Stiff Little Fingers, Erasure, Marillion, Sevendust, Slash, Weezer, Rufus Wainwright, The Libertines och många, många fler.

—–

Facebook har köpt rättighetsföretaget Source3, som fokuserar på att identifiera innehåll som används i samband med user generated content. Grundarna bakom Source3 var också med och tog fram Rightsflow som köptes upp av Google för några år sedan, och de har jobbat mycket med Google för att koppla samman rättigheter med UGC-innehåll.

Facebook avslöjade i förra veckan att de kommer lansera funktionen Watch, som ska göra det lättare för användare att hitta och se videomaterial som laddats upp till tjänsten. Watch kommer att fungera mer som en egen videotjänst och kommer också att släppas som en TV-app. Med satsningen försöker Facebook troligen konkurrera med Youtube i att skapa en videotjänst som bygger på sociala nätverk och vänner.

Såväl uppköpet som lanseringen av Watch spär på ryktena om att Facebook bakom kulisserna håller på att planera för ett nytt försök att ge sig in på musikområdet, något som tidigare inte lyckats speciellt bra.

—–

Samsung och Live Nation kommer tillsammans sända Coldplays konsert i Chicago torsdagen den 17 augusti som virtual reality. Alla som har Samsung Gear VR kommer kunna ”vara med” på konserten genom Samsungs VR-app.

—–

Richard Sanders, tidigare chef för Kobalt, är numera VD på Tidal. Streamingtjänsten har haft det lite svårt att hitta en passande VD, det är fjärde gången man byter på två år. Enligt pressmeddelandet kommer Sanders närmast fokusera på att få igång samarbetet med operatören Sprint, som gick in som stor delägare och samarbetspartner tidigare i år.

Daniel Rolf Johansson