25 april 2013

ARTIST Agneta Fältskog åter en världsprioritet

Det råder febril aktivitet både runt och i Jörgen Elofssons hus med hemmastudion ute på Lidingö. Ett stort australienskt filmteam är på plats för att göra ett inslag om Agneta Fältskogs comeback till Australiens största tv-show. På den stora altanen, med utsikt ner mot stranden, dansar Agneta Fältskog tillsammans med den kvinnliga programledaren för kamerorna. Agneta ler glatt och verkar stortrivas i situationen.

– Hade någon sagt till mig när jag var yngre att jag en dag i framtiden skulle få göra ett album med Agneta Fältskog och sedan sitta i min studio och se hur hon dansar till en av mina låtar på min altan så hade jag ju trott att personen var fullkomligt galen, skrattar Jörgen Elofsson, som tillsammans med mig och medproducenten Peter Nordahl sitter i studion och förvånat betraktar den spektakulära scenen .

I Jörgen s kök residerar Universal Musics internationella promotionchef. Samtidigt som hon bevakar filmaktiviteterna i huset så pratar hon i mobilen –  samtidigt som hon hela tiden kollar sina inkommande mail för att synkronisera även den kommande veckans program i London, dit Agneta och kompani i helgen beger sig för att bearbeta inte bara den engelska publiken, utan i princip hela världen.

I samband med Agneta Fältskogs senaste album My Colouring Book [Warner Music], som kom 2004, genomfördes av olika skäl inte alls någon internationell promotionkampanj på samma nivå. Ändå sålde albumet närmare en miljon exemplar. De senaste årens av bl.a Mamma Mia-filmen (2008) boostade intresse för ABBA och medlemmarnas öden – som rimligen kommer att öka ytterligare efter öppnandet av ABBA The Museum i Stockholm i maj – lär, i kombination med det nya albumets kvaliteter, uppbackningen av projektet och inte minst Agnetas eget personliga engagemang, kunna göra A till en ännu större världsframgång.

Grunden till den omfattande världslanseringen av det nya comeback-albumet lades redan när Jörgen Elofsson presenterade inspelningsplanerna för Universal Musics högsta världschefer på ett möte i Los Angeles i början av året. Att Elofssons Stronger (What Doesn’t Kill You) med Kelly Clarkson vid samma tidpunkt låg etta på listorna både i USA och resten av världen skapade förstås extra goda förutsättningar för licenseringen av albumet och medverkat förstås även lite extra till att göra det till den världsprioritet det nu är för skivbolaget.

I förra veckan utsågs When You Really Love Someone av BBC2 i Storbritannien till Single Of The Week och nu klättrar singeln på flera listor runt om i världen.

– Det är ju framför allt England som gäller för både skivbolaget, Agneta och oss så just nu är det otroligt spännande, konstaterar Jörgen och Peter. Här hemma har det varit lite tyst, men Agneta har gjort massor. BBC var till exempel här och filmade i förra veckan. De gör en dokumentärfilm om Agneta som kommer att visas på prime time i England och så småningom visas även i andra länder, bland annat här i Sverige. Dessutom ska hon vara på omslaget av nästa nummer av musiktidningen Q!

Nästa vecka är Agneta i London för promotion och tv-framträdanden. Det flyger in radio, tv och tidningar från både USA, Australien och övriga Europa.

– Det stora intresset märks även på förhandsbeställningarna av albumet, berättar Jörgen. Det är ju själva albumet som ska sälja och det ser faktiskt bra ut i hela världen!

Albumet A ägs genom det nybildade handelsbolaget Triple A gemensamt av Agneta, Jörgen och Peter.

– Det verkat som om stjärnorna stod rätt när vi möttes, säger Peter med ett leende, Vi känner ju hela tiden hur pusselbitarna faller på plats.

– Vi är på rätt plats, fortsätter Jörgen. Det här är menat att vara!

När Jörgen Elofsson och Peter Nordahl går ut till vardagsrummet för att även de intervjuas av tv-teamet från Australien så får jag förmånen att lyssna på hela det kommande albumet en andra gången – första gången var för några veckor sedan på en exklusiv förhandslyssning för ett antal utvalda musikjournalister. Det är svårt att värja sig mot Agnetas pånyttfödda röst, de storslagna arrangemangen och den magnifika produktionen av det nya låtmaterialet. Trots att Agneta själv endast har medverkat i själva låtskrivarprocessen i albumets öppningsspår så känns hela albumet verkligen som hennes. Det är personligt. Starkt.

När Agneta sedan kommer in i studion för att hälsa på mig blir jag ärligt talat starstruck som jag inte varit sedan… någonsin? Agneta lyssnar tålamodigt på min långa utläggning med superlativ om albumet och ser uppriktigt glad ut. Efteråt minns jag nästan inte ett enda ord hon sagt, förutom hennes varma ”tack!”.

Fortsättning följer…

Claes Olson

Foto: Andy Earl