29 januari 2019

JOHANSSON om SoundCloud, IKEA, MelodyVR mm

En gång i tiden var det viktigt för skivbolagen att samarbeta med möbelaffärer, eftersom den ofta kombinerade skivspelaren och radion såldes just som en stor möbel. Därför skulle cirkeln kunna sägas vara sluten nu när IKEA släpper nya ljudmöbler. 

—-…

Läs mer
21 januari 2019

JOHANSSON om blockade artister, Tyskland, kortare hits mm

Hitlåtarna verkar bli kortare och kortare som ett resultat av streamingen, men hur påverkas kvaliteten? Och hur skulle användares möjlighet att blockera artister från spellistor på Spotify påverka spellistornas betydelse? Det och mycket annat från Daniel Johansson.

—–

Den populära …

Läs mer
15 januari 2019

JOHANSSON om värdeskapande, Twitter-följare och nytt Sony-ljud

En av fyra svenska musikprofiler använder sig av fejkföljare på Twitter enligt en ny undersökning från Sveriges Annonsörer. Det och mycket annat signerat Daniel Johansson.

—–

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer har genomfört en undersökning som visar att musikindustrin är värst vad …

Läs mer
17 december 2018

JOHANSSONS 2018 – en krönika om förändring

Är musikindustrin på väg att förändras radikalt? Såg vi under 2018 början på ett historiskt maktskifte? Daniel Johansson analyserar musikbranschåret som gått.

För närmare 20 år sen inledde jag min ”bana” som nyhetsförmedlare och analytiker för musikbranschen, med fokus på …

Läs mer
11 december 2018

JOHANSSON om indies, JAAK, Sound Royalties mm

För varje år som går verkar indiebolagen få en allt större andel av de globala intäkterna. Siffrorna för 2017 visar att indies nu representerar nästan 40 procent av den globala marknaden.

—–

Indielabelarnas branschorganisation WIN har släppt intäktssiffrorna för 2017. …

Läs mer
4 december 2018

JOHANSSON om Aloaded, Apple Music, Qobuz mm

Daniel Johansson scannar av nyhetsflödet och rapporterar från det viktigaste som har hänt under den senaste tiden. 

—–

Isabelle “Issa” Eoka är ny Promotion Manager hos nystartade distributören ALOADED. Issa kommer närmast från Live Nation i Storbritannien där hon …

Läs mer
13 november 2018

JOHANSSON om Spotifys nya förlagsplattform mm

Det duggar tätt med nyheter från Spotify vad det gäller direktrelationer till rättighetshavare i musikbranschen. Senast ut är Spotify Publishing Analytics. Det och mycket annat från Daniel Johansson.

—–

Spotify har lanserat en ny plattform för musikförlag, än så länge …

Läs mer
6 november 2018

JOHANSSON om Spotifys tredje kvartal, UMG, AMRA mm

Spotify gjorde sitt bästa kvartalsresultat någonsin, men aktien föll i alla fall som en sten. Det visar hur höga förväntningarna är på bolaget. Det och annat signerat Daniel Johansson.

—–

Spotify har lanserats som ”invite only” i många länder i …

Läs mer