4 februari 2019

JOHANSSON om Apple, Fortnite, Frank Zappa, Amper Music mm

På onsdag är det dags för kvartalsrapport från Spotify, samtidigt som Apple´s rapport visade på stora intäktsökningar från sina tjänster. Dessutom, Frank Zappa återuppstår 25 år efter sin död för att genomföra en serie konserter.

—–

I förra veckan släppte Apple sin kvartalsrapport för perioden oktober – december 2018, en rapport som marknaden var minst sagt nyfikna på. Apple har haft det tufft på börsen de senaste fyra månaderna, främst på grund av en minskad försäljning av iPhones. Det verkar som om konsumenter i högre grad håller fast vid sina gamla smartphones längre än tidigare. Detta syns främst kanske i Kina, där Apple har haft problem att få ut sina lurar.

Den amerikanska börsen tog dock emot Apple´s rapport med glädje, då den visade att t ex Apple Music och App Store ökat intäkterna med hela 19 procent jämfört med samma period föregående år.

Det gjorde att aktien tog ett skutt uppåt, även om det är långt kvar till den rekordnotering Apple hade i augusti 2018 då man som första bolag i historien värderades till över en biljon dollar (1 000 miljarder USD), mer eller mindre dubbla BNP för ett land som Sverige. Värderingen i slutet av förra veckan låg på ca 785 miljarder dollar.

Att Apple ser så kraftigt ökade intäkter från sina tjänster, snarare än från sina produkter, spär på analytikernas åsikter att Apple i allt högre grad måste satsa på att leverera just tjänster till slutanvändare. Den kommande streamingtjänsten för film och TV-serier, där Apple investerar kraftigt i egenskapat material, spär på trenden. Följaktligen kommer det bli intressant att se hur Apple jobbar vidare på musikområdet framöver.

Sägas bör dock att förhållandet mellan Apples produkter och tjänster fortfarande är stort, försäljningen av företagets produkter landade på 73 miljarder dollar för kvartalet, medan de totala intäkterna från tjänsterna var 11 miljarder dollar.

Apple Music lanserade för övrigt spellistan ”What would Dolly do?” för några dagar sedan, ett exklusivt samarbete med Dolly Parton.

Kvartalsrapporten i sin helhet (PDF)

—–

I helgen genomförde DJ Marshmello en livekonsert i Fortnite, en konsert som bör gå till historien som ett genombrott för musik i spel. Fortnite har 200 miljoner spelare, och är utan tvekan det allra största MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) någonsin. Alla som har barn i sin omgivning vet att Fortnite inte bara är ett spel, det är ett samhällsfenomen, liksom TikTok, och en lika stor del av barns uppväxt som kassettbandet och C64 var när jag var liten.

Spelare transporterade till konserten, som var vapenfri för att publiken bara skulle kunna fokusera på konserten, och som själva kunde välja hur de ville interagera. Med tanke på responsen på YouTube och i media misstänker jag att det här bara är början på en kommande serie av konserter i spelet.

Missade du spelningen, som var ca 10 minuter lång, kan du se den här: YouTube-video

Ready Player One?

—–

Enligt Fortune är Spotify på väg att köpa upp podcastföretaget Gimlet Media för 200 miljoner USD, inklusive rättigheterna till innehållet. Gimlet Media driver bl a de i USA populära poddarna Crimetown och Reply All, men kanske ännu mer intressant är att bolaget gett sig in i TV-seriernas värld och just nu jobbar med serien Homecoming med Julia Roberts som huvudrollsinnehavare, en serie som streamas på Amazon.

Många väntar spänt på den 6 februari, då Spotify släpper sin kvartalsrapport för det sista kvartalet 2018, strax innan den amerikanska börsen öppnar, d.v.s. nu på onsdag någon gång kring klockan 15.00 svensk tid. Spotifys aktie har återhämtat sig något efter höstens nedgång och ligger för närvarande på ca 137 USD, 10 dollar lägre än vad kursen var vid börsintroduktionen förra våren.

Samtidigt verkar lanseringen av tjänsten i Indien dra ut lite på tiden. Enligt Hypebot handlar det främst om svårigheter att stänga dealarna med de stora masterägarna, på grund av att Spotify vill lägga Premium-abonnemang i Indien på en nivå som motsvarar 17 kr/månad.

—–

År 2012 inleddes en intressant utveckling när 2pac (som sköts ihjäl 1996)) framträdde på Coachella som hologram (YouTube-video). Michael Jackson i sin tur framträdde på Billboard Music Awards 2014 (YouTube-video), och dessa två experiment blev starten på något som under 2017 och 2018 inneburit populära världsturnéer av bortgångna artister som Dio, Roy Orbison och Maria Callas.

Under 2019 turnerar Amy Winehouse, ett hologram framtaget av Base Holograms som grundats av Brian Becker, en gång i tiden också grundare av Live Nation. Alla ser också fram emot den kommande hologramturnén som det återförenade ABBA kommer genomföra, och nu meddelar Ahmet Zappa, Frank Zappas son, att hans pappa kommer till Storbritannien i maj 2019 för flera konserter.

Ahmet Zappa har grundat företaget Eyellusion, som tillsammans med Base Holograms kan sägas leda den här utvecklingen av hologramkonserter. Ahmet Zappa säger:

– As a futurist, and hologram enthusiast, Frank fearlessly broke through boundary after boundary as an artist and in honouring his indomitable spirit, we’re about to do it again, 25 years after his passing. This mind-melting show we’re putting together celebrates the music, often surreal imagery and humour synonymous with Frank. We will be pushing the limits of what anyone has seen holographically on stage before in a live venue.

Förutom att hologramkonserter är ett intressant fenomen (som för övrigt funnits i Japan i över tio år med artisten Hitsune Miku), finns det en ekonomisk aspekt som kanske inte diskuterats lika ofta. Biljetter till hologramkonserter kan ofta kosta lika mycket som ”vanliga” konserter (och ännu mer), men, i fallet med bortgångna stjärnor finns det inte någon levande artist som kräver gage. Självklart finns det familjer som äger rättigheter som ska kompenseras, men det finns en potential att dessa konserter på sikt, när tekniken mognat, kan ge större marginaler än vanliga konserter. Dessutom kan hologramartister uppträda simultant på flera venues samtidigt.

www.baseholograms.com
www.eyellusionlive.com

—–

CISAC, den globala paraplyorganisationen för insamlande upphovsrättsorganisationer, har inlett ett arbete för att uppgradera den sk ISWC-koden som är en viktig metadata-standard för hanteringen av musikverk. Det irländska företaget Spanish Point Technologies har fått uppdraget att utveckla koden för att snabbare kunna hämta in data och information från t ex streamingtjänster.

ISWC (International Standard Musical Work Code) blev officiell ISO-standard år 2002, och har varit mycket viktig för att identifiera och koppla låtar till musikförlag och kompositörer. Den används flitigt av alla organisationer som samlar in pengar och fördelar dem, som t ex STIM i Sverige. Den kompletterande standarden ISRC (International Standard Recording Code) används för själva inspelningarna, och används främst av masterägare.

CISAC´s Director General, Gadi Oron, säger: – Investing in improved ISWC systems will immensely help music creators and publishers, authors societies and digital services navigate their way better in the rapidly growing digital music market. Our project with Spanish Point aims to increase the speed, accuracy and efficiency of the system in a way that is complimentary with our members’ systems, and which keeps pace with the explosive growth of music streaming.

Låter spännande. Nu återstår bara att musikbranschen enas om EN global metadata-standard för musik. Förutom inspelningens ISRC och verkets ISWC finns ju också medverkande artisters och musikers identifikator IPN. För allas bästa borde vi kanske få in all den här viktiga informationen i en enda gränsöverskridande gemensam standard? Men det kanske är för mycket begärt, så här 120 år efter att vi uppfann inspelningen av musik?

Försök görs ju med DDEX och de 17 olika standarder som konsortiet tagit fram, men om jag ska vara ärlig så känns det fortfarande som om metadata i musikbranschen bäst representeras av den här låten:

ISWC: T-000.908.308-2
ISRC: SEVUE0700203

—–

ABBA The Museum har under 2018 ökat sin närvaro i digitala medier i Kina och har också skapat officiella konton på kinesiska sociala medier som WeChat och Weibo. Nu har ABBA The Museum tagit nästa steg i utvecklingen för att bättre möta den kinesiska marknaden genom att erbjuda Alipay, en av Kinas mest populära betalningsmetod med över 520 miljoner användare.

ABBA The Museum har också släppt en hemsida på kinesiska som tillgängliggör information om muséet till alla kinesiska turister både innan, under och efter sitt besök. Carline Fagerlind, museichef på ABBA The Museum, säger i ett pressmeddelande:

– Det känns fantastiskt att vi har besökare från hela världen och vi vill såklart göra det vi kan för att underlätta för dessa besökare. Det känns extra kul att vi är en av de första större turistattraktionerna i Stockholm som börjar med Alipay.

—–

Amper Music är en av de aktörer som satsar på att AI är på väg att få stor betydelse för musikskapande. Bakom tjänsten står bl a filmskapare från Hollywood som menar att AI-skapad musik kommer att användas i mycket högre grad inom bakgrundsmusiken, film, TV och på t ex YouTube.

I veckan lanserades den nya versionen av AI-plattformen, som numera kallas Amper ScoreTM. Man har också släppt ett dev API som gör det möjligt för företag att integrera AI i sina befintliga plattformar och programvaror. Amper har numera en tydlig business-inriktning gentemot producenter och företag som är intresserade av att skapa royalty-fri musik med hjälp av AI.

En av de som använder plattformen är Anna GreenMinute Media. Hon säger:

– Med Amper är det lätt att hitta musik till de filmer vi skapar. Det tar mindre än fem minuter att skapa musiken för en kortfilm, och då har musiken exakt den känsla jag eftersöker. Tidigare kunde det mig två timmar att bara leta igenom ett bibliotek för att hitta en passande låt. Låtarna som skapas genom Amper har variation och jag kan också styra processen.

I samband med releasen avslöjas också ett nytt samarbete med Tencents tjänster i Kina, där de 700 miljoner användarna av t ex QQ Music kommer kunna använda sig av Amper´s AI för att lägga musik på videos som laddas upp. Drew Silverstein, CEO på Amper Music, säger i ett pressmeddelande:

– We are very excited to announce our partnership to bring Amper’s music-making capabilities to Tencent’s customers. Amper’s technology is platform agnostic, whether users access our Score platform or integrate our API, they will be struck by the depth
of stylistic variety and the ease of customization. By integrating our technology across a variety of use cases, companies like Tencent are unlocking powerful intelligence to streamline creative workflows.

www.ampermusic.com

—–

Deezer har anmält appen Deezloader Remix, som gör det möjligt att ladda ned ljudfiler från streamingtjänsten. Appen utnyttjar ett säkerhetshål på tjänsten och gör att användare kan ladda ned stora mängder musik. RemixDev, som ligger bakom appen, verkar dock inte känna sig oroade av anmälningen. På sin GitHub skriver de:

”RemixDev is working on a new project named Remix Downloader (name not final) which will support basically all the services worth downloading from for various reasons that you would, such as Spotify, with the Spotify Ripper App, Tidal, with Tidal Media Downloader, Google Play Music, Qobuz, and of course Deezer.”

—–

Efter förra veckans diskussioner kring Pledge Music kan det vara intressant att berätta om Songbook, en kommande tjänst som förutom att göra det möjligt för fans att crowdfunda, också ger de som bidrar med pengar en del av rättigheterna till musiken, under 25 års tid. Chris Read, CEO och grundare, säger till MBW:

– Existing crowdfunding, for me, feels a little charitable / desperate, plus the hassle of posting out physical rewards is a hardship artists don’t want or need. We are an investment platform solving the two main problems artists and labels have, the lack of cash and sustained promotion – whilst making music exciting again for music fans.

Ytterligare en nyhet inom samma område är att Patreon meddelar att de nu har 3 miljoner användare som ger donationer via tjänsten till artister och kreatörer som de vill stötta, en kraftig ökning under 2018. Totalt har över 1 miljard dollar slussats genom plattformen sedan starten 2013, och Patreon själva tror att de kommer nå 500 miljoner dollar enbart under 2019.

—–

PPL meddelar att de hade rekordintäkter under 2018, totalt 94 miljoner dollar, vilket är en ökning på hela 43 procent jämfört med 2017. Enligt dem själva beror den stora ökningen av intäkter på att deras 100 000 medlemmars repertoar gått mycket bra under året samt att nya tekniska lösningar som har gjort det möjligt att samarbeta med andra insamlande sällskap internationellt.

PPL meddelade i december att de ingått samarbete med svenska SAMI och Auddly för att skapa en bättre struktur för att få information kring medverkande musiker på inspelningar.

—–

Royalty Exchange, en marknad för köp och försäljning av musikrättigheter, avslöjar att de har nått 50 miljoner dollar i transaktioner sedan starten 2016. Totalt har 535 köp genomförts sedan tjänsten lanserades, och 75 procent av de som har sålt rättigheter har varit rena låtskrivare.

Bland låtarna som det handlats kring märks t ex The Rose framförd av Bette Midler, Mercy med Kanye West, You’re the First, the Last, My Everything med Barry White (25 procent av låträttigheterna köptes för 73 000 dollar i det fallet), See You Again med Wiz Khalifa, som själv sålde av de digitala framföranderättigheterna till låten på den amerikanska marknaden, och Coolio som på samma sätt sålde av framföranderättigheterna till Gangsta’s Paradise genom Royalty Exchange och investerade pengarna i sin nya karriär som kock.

Royalty Exchange skriver i en bloggpost om att tjänsten nått 50 miljoner dollar i transaktioner:

”That’s $50 million of new capital going into the pockets of songwriters, producers, and other rights-holders. None of it is subject to confusing or unfair recoupment terms, or forces artists to give up their rights. Every penny comes from a new source of funding that music creators previously had limited access to—the worldwide community of investors.”

—-

Aggregatören CD Baby har ingått avtal med Mexikos insamlande sällskap SACM. CD Baby, som distribuerat mer än 100 miljoner dollar till främst DIY-artister och indielabelar sedan starten, blir den aggregatör som SACM förespråkar och kommer erbjuda till sina medlemmar. Emer Villalobos Saunders, som är Director of International på SACM, säger i ett uttalande:

– This is a historic agreement and a culmination of a long-time mission to bring artists in Mexico a viable and trustworthy way to distribute their music. Both SACM and CD Baby share a set of values and a philosophy that puts the artists first.

—–

USA´s största radioaktör iHeartMedia, som driver 850 radiokanaler, verkar trots allt ha hittat en ekonomisk lösning som gör att de överlever. Bolaget skickade in konkursansökan under 2018 och senare en ansökan om rekonstruktion av bolaget för 2019.

Rekonstruktionen har nu godkänts av de amerikanska myndigheterna och innebär att de skulder om 16 miljarder dollar som bolaget haft, minskas till 6 miljarder dollar. Samtidigt kommer iHeart Media och Clear Channel separeras i koncernstrukturen.

—–

Lästips: Japan Should Look to China for Future Streaming Growth

—–

Daniel Johansson