17 november 2020

Små förändringar i förlagens marknadsandelar för Q3

Musikförlagens andelar på topplistan under det tredje kvartalet visar inga större förändringar från föregående period. Det visar Musikförläggarnas senaste rapport. Marknadsledare är fortsatt Sony/ATV.

Med 21,98% av marknadsandelarna har Sony/ATV Music Publishing Scandinavia fortsatt stadigt övertag. Det är en liten minskning från Q2 (22,59%) men en liten ökning från Q3 2019 (20,92%).

Liksom under Q2 är Warner Chappell Music andra största förlag på topplistan, nu med 14,09% av andelarna (14,79% under Q2) medan Universal Music Publishing tar tredje platsen med 9.39% (11,49% under Q2). Jämfört med Q3 2019 har dock andelarna förändrats för de två sistnämnda förlagen. Förra året var Universal Music Publishing andra största förlag under Q3 med 16,3% av andelarna, medan Warner Chappell var trea med 9,69%. De två kan alltså sägas ha bytt plats med varandra.

Kobalt (9,30%) är i hälarna på Universal Music Publishing men behåller sin fjärdeplats med en liknande andel som förra kvartalet – dock med en ökning sedan förra året. BMG (5,40%) gör en lite större ökning jämfört med både förra kvartalet och förra året.

En stor del av musiken på topplistan är fortsatt angiven som manus, dvs är inte knuten till något förlag. Den nuvarande andelen 29,23% är i linje med tidigare sammanställningar.

Andelen låtar med minst en svensk låtskrivare är precis som vid tidigare kvartalsrapporter i år 61 av 100. Ettan är också densamma: Svag med Victor Leksell (Carson Mattsson, Högdahl, Flygare Floderer, Silvergran, Leksell) [Sony/ATV, A Side Songs, Peermusic, Kobalt, Manus].

Kvartalssammanställningen avser musikförlagens marknadsandelar för den officiella svenska topplistan – Topp 100 singel. Diagrammet baseras på försäljningsindex från IFPI och www.sverigetopplistan.se

Topp 100 singel för Q3 finns i sin helhet på Musikförläggarnas hemsida

Christel Valsinger