13 oktober 2025

Bakom musiken: Bernadina Ogvall, Impact Manager, Warner Music

Från storskaliga strategier till hands-on contentproduktion med artister. Så kan dagarna se ut för Bernadina Ogvall, Impact Manager på Warner Music. Här berättar hon om sin pionjär-roll inom impact-arbete, vägen in i musikbranschen och vilka tips hon kan ge till artister som vill hitta nya sätt att skapa en närmare relation med sina fans.

”Bakom musiken” är en artikelserie från Ifpi Sverige

 

Du jobbar på Warner Music i en ganska ny roll som Impact Manager – kan du berätta lite om vad din roll innebär?

– 
Impact-teamet är relativt nytt och vi fokuserar på att hjälpa våra artister att nå ut och bygga en starkare relation med sina fans. Mycket av det jag gör kretsar kring artistens storytelling och hur vi berättar deras historia på ett sätt som känns äkta och engagerande, framförallt genom sociala medier och short-form content. Ena sekunden sitter jag och planerar en större lansering, nästa stund hjälper jag en artist med en spontan TikTok-video. Det är en mix av strategi och praktiskt arbete, och det är det jag älskar med rollen.

– Jag försöker hela tiden hitta sätt att göra artisternas världar mer engagerande för fansen, och ta fram strategier som kan öppna nya dörrar för våra artister. Det absolut bästa är när man ser hur det landar hos publiken, när det vi gör väcker känslor, startar samtal eller gör att fansen känner sig ännu närmare artisten. Då märker man på riktigt vilken impact jobbet har!

Vad var det som lockade dig till musikbranschen från början?

– Jag började jobba med Pato PoohNBL Sound och hamnade direkt mitt i allt. Hängde i studion, assisterade på musikvideor och hjälpte till överallt. Det var där jag verkligen fick se vad musikbranschen kan vara bakom kulisserna. Att sitta i studion och se en idé växa fram till en färdig låt, eller stå på en musikvideoinspelning och känna hur många kreativa människor som måste samarbeta för att få allt att lyfta. Jag tror att det som lockade mig mest till branschen var just människorna i den; att alla brinner så starkt för det de gör och den passionen gör det större än bara ett jobb.

Vad är ditt främsta tips för artister som vill stärka relationerna med sina fans?


– Visa vem du är! Dina fans vill vara en del av resan, inte bara lyssnare. Dela behind-the-scenes, ögonblick från vardagen eller reflektioner kring musiken, och var inte rädd för att testa nya format på alla plattformar. Ju mer personligt och inkluderande det känns, desto starkare blir relationen, och det är ofta de små och genuina stunderna som skapar mest engagemang!

Om du fick välja en artist som du tycker är briljant på att skapa engagemang i förhållande till sina fans – vem är det och varför?


– Jag tycker att Cardi B är briljant när det kommer till att skapa engagemang hos sina fans men även skapa kulturella moments. Hennes senaste album-roll out för Am I the Drama? är ett perfekt exempel på hur hon lyckas bygga hype långt innan musiken släpps genom att hela tiden bjuda in sin publik i processen. Oavsett om det är genom humor, att vara extremt personlig eller att interagera direkt med fansen på sociala medier.

– 

Hon går runt som en gatuförsäljare i New York och skriker ut fyndpriser för att sälja sitt album på CD/vinyl, går runt i tunnelbanan och skämtar om att folk ska hjälpa en ensamstående mamma och gör en ”Courtroom Edition” av albumet med ett omslag kopplat till hennes rättsliga situation. Allt det skapar en känsla av att hon är “med folket” och att hon är mänsklig. Det upplevs out-of-the-box för en så stor artist, vilket skapar engagemang inte bara hos fansen men också hos alla andra.

Vad tror du blir nästa stora “game changer” för hur artister och fans möts?


– Med tanke på hur digitaliseringen utvecklas så tror jag att vi kommer hitta nya sätt att kombinera det digitala och det fysiska mötet. Fans vill ju känna att de verkligen är en del av artistens värld, inte bara lyssna på låtar och scrolla på TikTok. Något jag tror på är personliga interaktioner – tänk meet & greets i nya format eller interaktiva digitala communities – där artisten kan skapa en känsla av direktkontakt med tusentals fans. Parallellt med de enkla mänskliga mötena, där en artist dyker upp på en oväntad plats som Cardi B gjort på gatorna i New York. Där handlar det om att skapa upplevelser som känns personliga och minnesvärda och som sticker ut från den digitala världen – även när publiken är jättestor. När fysiska upplevelser och digital närvaro flyter ihop så känner fansen att de faktiskt är med på resan.



Hur hoppas du själv kunna påverka branschen i din roll som Impact Manager?


– För mig handlar det om att själv ha upplevt hur musik kan påverka en, hur den har format min identitet och lyft mig från mörka perioder. Därför vill jag skapa sammanhang där artister kan vara helt autentiska, och att relationen mellan artist och fans blir något äkta som växer med tiden. Jag tror på en bransch som inte bara jagar nästa trend, utan som bygger känslor, kultur och gemenskap. För mig är det där musiken lever på riktigt!

”Bakom musiken” är ett nytt intervjuformat från Ifpi Sverige, skapat för att visa den bredd av roller som finns inom dagens skivbolag. Här möter du personerna som driver, utvecklar och formar Sveriges musikindustri, från stora bolag till indielabels.

Foto: Julia Sixtensson/Guldkatt