Roxettes katalog fortsätter att nå nya framgångar. Nu har jätthiten och USA-ettan It Must Have Been Love passerat 900 miljoner streams på Spotify. Samtidigt gör en remastrad version av Fading Like A Flower (Everytime You Leave) avtryck på YouTube just nu.
It Must Have Been Love med Roxette släpptes som jullåt 1987 men fick sitt stora internationella genombrott i en omarbetad version 1990, då den hördes i storfilmen Pretty Woman. Nyligen prisades låtskrivaren Per Gessle för låten på BMI-galan, för mer än 7 miljoner spelningar i amerikansk radio (som MI rapporterade om här).
Under det senaste året har Roxettes katalog fortsatt att nå nya framgångar och fans världen över. Det officiella TikTok-kontot har ökat med över 300%, från 55 000 följare till mer än 350 000 på mindre än ett år, meddelar Warner Music.
Nyligen släpptes en remastrad version av musikvideon till Fading Like A Flower (Every Time You Leave) som har över 1,5 miljoner visningar på YouTube efter bara två veckor. Videon har restaurerats och redigerats från de ursprungliga 16- och 35mm-banden.
Arbetet med restaureringen har letts av Thomas Ahlén som berättar:
– Först gör man en tvätt av varje band för att få bort skräp, innan de spelas av i låg hastighet för att undvika problem. När Roxettes musikvideor scannas görs det i 4K och HDR. För ”Fading” hade vi totalt 12 filmrullar i 35 mm och 5 i 16 mm, råmaterial från varje kamera. När allt ligger på disk görs en första färgkorrigering och kvarvarande defekter tas bort. Sedan jämför vi materialet med originalvideon. I vissa fall får man kompromissa om något filmstycke är skadat eller saknas, men oftast går det att återskapa allt. När klippningen är klar bestämmer vi det visuella uttrycket, för ”Fading” ville vi ha en varm gyllene ton i salarna i Stadshuset. Hela arbetet görs i 4K HDR innan nya masterversioner tas fram för YouTube och webben.
Under de senaste månaderna har Per Gessle turnerat som Roxette tillsammans med Lena Philipsson i bl a Sydafrika och Australien.I november/december väntar en arenaturné i Europa som inkluderar ett utsålt Saab Arena i Linköping den 4 december och Avicii Arena i Stockholm den 5 december (Live Nation).
Christel Valsinger
Singelomslag: Parlophone/Warner Music Sweden