7 oktober 2025

VALSINGER Taylor Swift har förstått PR-värdet i låttexter

Med Taylor Swifts The Life of a Showgirl har ett intensivt detektivarbete satt igång  på Internet, avsett att reda ut vem och vad låttexterna på albumet handlar om. Kanske är det med just lyriken popmusiken gör sina största avtryck just nu? funderar MI:s Christel Valsinger.

Att Taylor Swifts nya album The Life of a Showgirl släpptes i fredags har knappast gått någon förbi. Det pratar Swift överallt. I min mellanstora svenska hemstad hörde jag albumet spelas i både butiker och på caféer på releasedagen. Som om det vore 1984 och Carola hade släppt nytt. 

Stoltheten över att The Life of a Showgirl är inspelat i Sverige med tidigare samarbetspartnerna Max Martin och Shellback har också genomsyrat rapporteringen i svensk media. Att världens största artist i hemlighet pendlat till Stockholm under sin turné för att spela in nya låtar är kanske årets hetaste musiknyhet för svensk del. 

Bland fansen har det dessutom väckt förhoppningar om ett album fullt av bangers, med tidigare Max Martin/Shellback-samarbeten som Shake it Off och Blank Space i varmt minne.

Men det tog bara några timmar innan Internet hade slagit fast att det inte riktigt blev så, utan att The Life of a Showgirl består av tolv melodiska poplåtar som visserligen fäster, men inte bryter ny mark eller sticker ut produktionsmässigt.

Samtalsämnet blev istället snabbt ett annat. I det otal trådar från fans och content creators som nått mig under helgen är det istället texterna som står i fokus.

Fans gläds åt kärlekstexter som Eldest Daughter, Opalite och Wish List. De skannar efter nycklar och ledtrådar, referenser, hemliga hälsningar och meme-värdiga citat.

Kommersiella contentplattformar spekulerar i vem som åsyftas i spår som Actually Romantic och Cancelled och går på jakt efter provokationer som går att spinna vidare på.

Reddit diskuteras favorittextrader. På TikTok rankas de sämsta textraderna.

Magasinet Harpers Bazaar redogör för ”All the Sexiest Lyrics From Taylor Swift’s The Life of a Showgirl”. Variety går igenom alla texterna och gör en snabbguide till innehållet. 

Taylor Swift är drottningen av poplyrik och den som varit på någon av hennes konserter vet att publiken kan sjunga med i varje rad, oavsett om det rör sig om ett ”undangömt” albumspår eller tiominutersversionen av All too well.  Hon har en avundsvärd förmåga att berätta på ett sätt som berör.

Men hon har också full koll på PR-värdet i låttexter.

Och kanske är det i låttexterna som popmusikens ”unique selling point” finns just nu. Efter att Charli XCX:s Brat-album från 2024 dragit ”edgy” produktioner till sin spets finns knappt något utrymme kvar för att skruva ännu mer på effektrattarna. Bättre då att ta ett steg tillbaka och låta produktionen förstärka berättelsen, snarare än ta plats i sin egen rätt. Låta melodierna servera låttexterna så att de går att sjunga med i efter en lyssning, men samtidigt vara tillräckligt spännande för att inte trötta ut lyssnaren för snabbt. Så skulle man i alla fall kunna resonera.

Poptexter på svenska bär sällan på dolda referenser och provokationer av samma slag som Taylor Swifts. Däremot är det just text som varit avgörande för att skapa några av våra största och mest framgångsrika popartister, tänk Miss Li, Miriam Bryant, Laleh. I fredags släppte den mest stilbildande av dem – Veronica Maggio – nytt. Till skillnad från produktionerna på Swifts album är Sciura framarbetad med syftet att utforska något nytt.  “På sitt åttonde album skruvar hon ner den svenska radiopopen och bygger något råare, smutsigare och mer oförutsägbart, med rötter i 90- och 00-talets melankoliska sound”, slår presstexten fast.

Men det är fortfarande låttexterna som publiken förälskar sig i. De är klistret mellan mammorna och döttrarna som dominerar konsertpubliken i Motala, där jag såg henne live senast. De sjunger orden i Sergels Torg så taket lyfter och Snälla bli min med tårar i ögonen.

Nu kommer de att sjunga “Dagarna går som i Last of Us/Det finns inget kvar, det är bara stoft”  (Level Up) och ”Är klar med terapi, så bra jag orkar bli, framtiden är fri ”(Backspegeln) och lägga orden över sina insta-stories. 

Det sitter i texterna.

Lars Nylin skriver mer om de svenska inslagen på Taylor Swifts album här.

Text – närmare bestämt Årets textförfattare – är en av kategorierna i Musikförläggarnas Pris. Imorgon släpps alla nomineringarna och vi publicerar dem förstås här på MI.

Christel Valsinger

 

Etiketter: #Valsinger