Svenska producenten och låtskrivaren Elvira Anderfjärd är porträtterad på omslaget till det aktuella numret av Billboard magazine, tillsammans med producentpartnern Luka Kloser (bilden) och artisten Addison Rae. Det är genomslaget för Addison Raes nya album som resulterat i en coverstory om teamet bakom succén.
Luka Kloser och Elvira Anderfjärd är båda kontrakterade till Max Martins MXM Publishing och mötte Addison Rae våren 2024. De tre klickade snabbt och i augusti släpptes låten Diet Pepsi som blev Raes första Billboard Hot 100-hit, med en peak på plats 54 samt en niondeplats på radiolistan för pop. Albumet Addison som släpptes i juni i år nådde fjärdeplatsen på Billboard 200 albums och har alstrat ytterligare Hot 100- placeringar för låtar som Fame Is a Gun och Headphones On.
Artikeln uppmärksammar det numera ovanliga i att tre upphovspersoner ligger bakom samtliga spår på ett album. Det enda spår som har en fjärde upphovsperson är High Fashion, där ännu en svensk låtskrivare – Tove Burman – bidragit. Att samtliga upphovspersoner på ett toppliste-album är kvinnor är dessutom ännu mer ovanligt, konstaterar Billboard och hänvisar till rapporten från University of South California (Annenberg Inclusion Initiative) som visar att andelen kvinnliga producenter bakom låtarna på Billboard Hot 100:s årslista för 2024 endast var 5,9%.
Elvira Andergjärd är utbildad vid Musikmakarna i Örnsköldsvik. Hon utsågs till Rookie songwriter/producer of the year på Denniz Pop Awards 2020 och har samarbetat med bl a Tove Lo och Katy Perry samt gjort remixer till Taylor Swift. Hon belönades med en Grammis för Årets producent 2022.
Bild: del av omslag till Billboard Magazine, foto Lia Clay
Christel Valsinger