10 juni 2025

TikTok lanserar statistikplattform

TikTok for Artists lanserades under måndagen globalt, inklusive i Sverige. Statistikplattformen samlar all statistik kring en artist på ett ställe och man introducerar också det nya verktyget Pre-Release.

TikTok for Artists har funnit tillgänglig i testversion på några olika marknader under en tid, dock inte i Sverige. Under måndagen lanserades plattformen globalt och finns nu tillgänglig även för svenska artister, bolag och artistteam.

TikTok for Artists har dagliga uppdaterade analys-dashboards med data kring hur en artists musik och inlägg presterar. Verktyget ger också insikter kring hur fansen engagerar sig i artisten och musiken på plattformen.

TikTok for Artists innehåller följande funktioner:

– Låtprestation: antal visningar, inlägg och engagemang från kreatörer per låt

– Inläggsprestanda: antal visningar, gilla-markeringar, kommentarer, delningar och hur många som ser klart inlägget

– Följardata: inklusive självrapporterat kön, ålder och språk

– Steg-för-steg-guider till TikToks verktyg och funktioner

– Support och ytterligare resurser

TikTok lanserar också Pre-Release, ett verktyg som ger artister möjlighet att marknadsföra kommande albumsläpp på TikTok. Funktionen gör det möjligt för fans att förhandsspara albumet till sitt Spotify- eller Apple Music-bibliotek, där det automatiskt blir tillgängligt att lyssna på när det släpps.

Tracy Gardner, TikToks globala chef för musikaffärsutveckling, säger:

– TikTok är redan välkänt som världens bästa plattform för att upptäcka musik, och med lanseringen av TikTok for Artists får alla typer av artister insikter på TikTok som de kan använda för att ta sina karriärer till en helt ny nivå. Vi har byggt plattformen för att ge artister transparent tillgång till användbar och handlingsbar data om deras musik och deras fans, för att hjälpa dem att bättre engagera sig med TikTok-communityn och accelerera sina karriärer både på och utanför plattformen.

Den brittiska artisten Jordan Adetunji (exempel på hans dashboard nedan), säger:

– Mitt team och jag använder TikTok for Artists dagligen, ibland till och med varje timme. I en så snabbt föränderlig bransch är det avgörande för oss att kontinuerligt följa och granska analysdata för mitt konto.

TikTok for Artists finns tillgängligt för alla artister med ett certifierat TikTok Artist-konto. Artister kan även ge kontoåtkomst till sina artistteam och till skivbolagsteam.

https://artists.tiktok.com/

Exempel på Jordan Adetunjis TikTok for Artists-dashboard med exempeldata i illustrativt syfte.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se