Bland veckans notiser: AI-företaget Anthropic i rekordstor förlikning på 14 miljarder kronor. Manager-organisationen EMMA i samarbete med Distrokid. Musikförlagens organisation ICMP lägger fram bevis mot AI-tjänster.
—–
AI-företaget Anthropic har gått med på att betala 1,5 miljarder dollar (motsvarande cirka 14 miljarder kronor) till en grupp amerikanska författare i en förlikning efter att bolaget utan licens eller godkännande använt böcker för att träna sin stora språkmodell Claude.
Förlikningen, som inte har godkänts av domstol ännu, inkluderar både ett kontantbelopp och framtida royalties. Anthropic har även förbundit sig att radera de piratkopierade verken.
Fallet betraktas som det största upphovsrättsliga skadeståndet hittills kopplat till AI-träning, och väntas få konsekvenser för andra liknande stämningar mot bl a OpenAI, Meta och Google, men lär också få betydelse för den parallella processen där amerikanska musikförlag stämt Anthropic på samma grunder.
Anthropic plockade nyligen in ytterligare 13 miljarder dollar i riskkapital, på en värdering om 183 miljarder dollar.
—–
Spotify lanserar funktionen Smart Filters, som låter Premium‑användare filtrera innehållet i sitt bibliotek utifrån aktivitet, stämning eller genre. Med ett tryck på filterikonen i det övre hörnet i ”Your Library” kan man anpassa vyn för att exempelvis hitta musik i sitt bibliotek för en löprunda, en middag, eller någon annan aktivitet.
Smart Filters rullas just nu ut till Premium‑användare i sju engelsktalande länder (USA, Storbritannien, Australien, Kanada, Irland, Nya Zeeland och Sydafrika), för mobil och surfplatta. Ingen information finns när funktionen kommer till den svenska appen.
—–
EMMA (European Music Managers Alliance), som representerar musikmanagerorganisationer i 13 europeiska länder, har inlett ett nytt partnerskap med distributören DistroKid, som används av fyra miljoner artister.
Samarbetet introduceras officiellt under Reeperbahn nästa vecka, där EMMA och DistroKid bjuder in branschfolk till ett nätverksevenemang för att diskutera gemensamma utvecklingsvägar för streaming etc.
Partnerskapet syftar till att ge EMMA:s medlemsorganisationer och managers tillgång till plattformen och automatiserade verktyg för att kunna ha kontroll över distributionen, över rättigheter och snabbare se vad som händer på marknaden.
Jess Partridge, Executive Director på EMMA, säger:
– Parallellt med vårt påverkansarbete för tusentals europeiska musikmanagers, strävar EMMA efter att stötta våra medlemmar genom att bygga partnerskap med de företag och tjänster som är mest relevanta för deras klienter. DistroKid används redan av miljontals artister och musikskapare världen över, och har bidragit till att jämna ut spelplanen för musikutgivning. Det är ett otroligt kraftfullt verktyg. Vi är mycket glada över att DistroKid sponsrar vår mottagning under Reeperbahn och ser fram emot att kunna lansera en serie workshops under de kommande månaderna.
—–
Amazon Music har lanserat funktionen Weekly Vibe, en AI-styrd spellista som uppdateras varje måndag och ska vara skräddarsydd utifrån den specifika användaren och dess preferenser. Genom att till exempel analysera den historiska lyssningen försöker AI identifiera sinnesstämningar och känslor, och sätta ihop spellistor på olika teman.
Användare kan spara spellistorna, dela dem med vänner och posta dem på sociala medier. Weekly Vibe lanseras först för alla abonnemangstyper i USA på både iOS och Android, och förväntas sedan rullas ut i övriga världen successivt.
—–
EU:s konkurrensmyndighet har tillfälligt pausat utredningen kring Universal Music Groups uppköp av Downtown Music för 775 miljoner dollar. Orsaken är att en eller flera parter inte lämnat in viktig data som begärts inom en angiven tidsram.
Ibland kallas det här för en “stop-the-clock” och är en åtgärd som används när man anser att parter inte samarbetar tillräckligt bra med myndigheten. Den slutgiltiga deadlinen som tidigare var satt till den 10 december, skjuts nu upp beroende av när de kompletta uppgifterna kommer in.
—–
ICMP (International Confederation of Music Publishers) har presenterat bevis som man menar visar att bolag som Google, Microsoft, Meta, OpenAI, X och andra, systematiskt har skrapat musik från plattformar som YouTube och Spotify för att träna sina modeller utan licens.
Bland artisterna som nämns finns The Beatles, Beyoncé, Mariah Carey, Ed Sheeran och Bob Dylan. John Phelan från ICMP beskriver det för Billboard som den ”största immateriella stölden i mänsklighetens historia”:
– The largest IP theft in human history. That’s not hyperbole. We are seeing tens of millions of works being infringed daily. Within any one model training data set, you’re often talking about tens of millions of musical works often gained from individual YouTube, Spotify and GitHub URLs, which are being collated in direct breach of the rights of music publishers and their songwriter partners.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se