Spotify höjer priserna på många marknader runt om i världen, inklusive i Sverige. Daniel Johansson gör en analys av prisutvecklingen över tid, jämfört med inflationen, och konstaterar att priset egentligen kunnat höjas ännu mer.
Under de första tretton åren av Spotifys existens höjde streamingplattformen inte abonnemangspriserna en enda gång i Sverige. Första gången var 2021, även om man redan 2018 höjde priserna i Norge, som ett slags testmarknad. Ytterligare en höjning genomfördes 2023 i Sverige.
Det här var något som branschen påpekade många gånger under den andra halvan av 10-talet, att priserna borde höjas för att möta inflationen. Men sannolikt var Spotify under många år oroliga för att tappa kunder, eller att betalande kunder skulle gå över till gratisabonnemanget.
När man väl genomförde den första prishöjningen, och de andra DSP-erna hängde på, såg man att churn rate (takten med vilken kunder avslutar sina betalabonnemang) inte gick upp nämnvärt, och meddelade då till aktieägarna och omvärlden att prishöjningar nu hade blivit en del av ”verktygslådan”, och att alla kunde förvänta sig regelbundna höjningar framöver.
Spotify höjer nu återigen priserna runt om i världen, inklusive i Sverige där de nya priserna är:
Individuell: 129 kr/mån
Student: 70 kr/mån
Duo: 189 kr/mån
Familj: 219 kr/mån
Jag har gjort en analys av prisutvecklingen i Sverige, i förhållande till inflationen, och använder mig av inflationsmåttet KPIF.
KPIF är konsumentprisindex med fast ränta, ett mått som exkluderar direkta effekter av ränteförändringar. Sedan september 2017 är KPIF Riksbankens målvariabel för inflationsmålet, och från 2018 ingår måttet i Sveriges officiella statistik. Det här är det mest tillförlitliga verktyg vi har i Sverige för att mäta köpkraft över tid, eftersom det ger en stabilare inflationsindikator jämfört med KPI.
Nedan har jag sammanställt Spotifys prishöjningar för det individuella Premium-abonnemanget och relaterat dem till kronans reella värde över tid.
Det genomsnittliga KPIF-värdet har beräknats per år baserat på data från SCB Statistikdatabasen. För 2025 har jag använt det genomsnittliga KPIF-värdet för årets sju första månader.
Nominellt månadspris visar vad abonnemanget har kostat per månad, medan det reella värdet återspeglar vad dessa kronor varit värda efter inflationsjustering, med 2009 som basår.
Man kan konstatera att prishöjningarna 2021, 2023 och 2025 i viss mån har kompenserat för kronans minskade värde över tid. Men eftersom den första höjningen dröjde många år, ligger det reella värdet fortfarande klart under vad 99 kronor motsvarade år 2009.
Det verkliga värdet av 129 kronor år 2025, alltså dess köpkraft, motsvarar ungefär 92 kronor i 2009 års penningvärde.
För att det individuella Premium-abonnemanget i dag ska motsvara det reella värdet av 99 kronor år 2009, borde priset snarare ligga på 139 kronor per månad (och motsvarande för de andra abonnemangsformerna).
Det är positivt (och självklart) att Spotify nu regelbundet justerar sina priser i takt med inflationen. I slutänden är det ju upphovspersoner, artister, musikbolag och förlag som påverkas när det reella värdet av kronan urholkas under perioder med hög inflation.
Spotify har hittills genomfört prishöjningar vartannat år, men frågan är om det inte borde komma ytterligare en justering redan 2026. Det beror förstås på hur inflationen utvecklas, men Riksbankens inflationsmål är som bekant 2 procent per år, mätt som förändring i KPIF.
Priserna ska öka, det är inbyggt i hela det ekonomiska systemet.
Dessutom skulle man kunna påstå att Spotify i dag är en betydligt bättre tjänst/produkt än vad den var 2009. Det finns mycket mer musik, poddar har tillkommit, och appens funktionalitet har utvecklats rejält. Därför kan man tycka att det reella värdet idag borde ligga betydligt högre än vad det gjorde 2009.
Samtidigt är det en svår balansgång för digitala tjänster att prissätta korrekt för att inte skrämma bort kunder, framför allt under perioder när många har det lite tunt i plånboken. Jag överlåter med varm hand beslut om prishöjningar till de som med stor sannolikhet är bäst på det, det vill säga Spotify själva.
Men om någon börjar knorra i din omgivning för att Spotify höjer priserna, kan du ju alltid säga att egentligen borde det faktiskt kosta ännu mer.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se