17 juni 2025

Rekordhöga hushållsutgifter för ljudmedier

Under det första kvartalet 2025 nådde de genomsnittliga utgifterna för musik, ljudböcker och podcasts en ny rekordnivå i Sverige, 170 kronor per månad och hushåll. Det är en ökning med 20 procent jämfört med samma period föregående år.

Mediavision har släppt ny statistik kring hur mycket pengar de svenska hushållen lade på ljudmedier under det första kvartalet 2025, det vill säga musik, ljudböcker och podcasts.

Enligt analysen är det fortfarande musik som dominerar ljudutgifterna, med ett genomsnitt på cirka 100 kronor per hushåll och månad, men även ljudböcker och podcasts bidrar till ökningen.

Totalt lade de ca 5 miljoner svenska hushållen i genomsnitt 170 kronor i månaden på musik, ljudböcker och podcasts sammantaget, en rekordnivå som innebär en ökning med hela 20 procent jämfört med samma period föregående år.

Tillväxten syns på all tre områdena, men det är framför allt podcasts som ökat mycket. Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision säger:

– Betalningsviljan för ljudmedier ökar i Sverige. Att dessutom alla ljudkategorier växer är ett styrkebesked från marknaden. Podcasts sticker ut särskilt, där antalet hushåll som betalar ökat kraftigt över de senaste åren.

Mediavision analyserar löpande hushållens medieutgifter och konstaterar att ljud är den enda mediekategorin där utgifterna växer jämfört med i fjol. Utgifter för video, text och gaming är i stort sett oförändrade eller minskar, vilket gör att hushållens totala mediakostnader ligger kvar på samma nivå som för ett år sedan.

– Tillväxten för ljudmedier sticker ut även ”under ytan”. Utvecklingen drivs inte av nya abonnemangserbjudanden, utan snarare av en ökad efterfråga och betalningsvilja hos konsumenterna. Det skiljer sig från till exempel videomarknaden, där billigare och delvis annonsfinansierade abonnemang är den främsta drivkraften. Den sammantagna ljudmarknaden är därmed fortsatt en marknad i tillväxt.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se