Den ikoniska svenska popduon Roxette, startad 1986 av Per Gessle och Marie Fredriksson, når ny miljonpublik via TikTok och Spotify. Succén är ett resultat av ett strategiskt skifte i marknadsföringen, menar Anders Lindberg på Warner Music Sweden.
Med 80 miljoner sålda album världen över och fyra förstaplaceringar på Billboard Hot 100 mellan 1989 och 1991, råder det ingen tvekan om att Roxette är en av Sveriges mest framgångsrika musikexporter. Bedriften att ha haft fyra ettor på Hot 100 är de dessutom ensamma om som svenska artister.
Under 2024 inledde Warner Music Sweden, tillsammans med Per Gessle och manager Marie Dimberg, ett nytt strategiskt grepp kring Roxette, med målet att nå nya lyssnare och låta en ny generation upptäcka Roxettes musik.
– Historiskt har mycket av vårt arbete framförallt varit fanfokuserat – med återutgivningar, boxar, jubileum och alternativa versioner som fördjupar banden till de mest trogna lyssnarna, säger Anders Lindberg på Warner Music.
– Men under 2024 gjorde vi ett strategiskt skifte i hur vi planerade kampanjer – från punktinsatser kopplade till jubileum till en “always on”-strategi för digitala kampanjer. Vi behandlar Roxettes katalog med samma ambition, kreativitet och strategiska fokus som en ny release. Det handlar om att vara närvarande hela tiden och sätta Roxettes musik i ny kontext – anpassat efter varje plattform.
På TikTok har antalet följare ökat från 56 000 i november till över 308 000 i maj. Samtidigt har det totala antalet likes ökat med över 3 miljoner och flera klipp har nått miljontals visningar.
TikTok-satsningen drivs av teamet på Warner Music med Åsa Höglund (Senior Marketing Manager), Ida Schonbeck, Johan Olsson (A&R för Roxette), Jonathan Hellberg (Impact Manager) och Bernadina Ogvall (Impact Manag), i nära samarbete med managern Marie Dimberg.
Åsa Höglund berättar:
På Spotify har Roxette nu gått från 10,5 miljoner månatliga lyssnare i början av 2024 till närmare 17 miljoner – det högsta någonsin för duon. Nyligen tog de sig också in på plats 482 på Spotifys lista över de 500 mest populära artisterna i världen. Listen To Your Heart har precis passerat 500 miljoner streams och The Look närmar sig 400 miljoner. It Must Have Been Love är Roxettes mest streamade låt på plattformen med över 800 miljoner spelningar.
Under våren har Per Gessle åter turnerat som Roxette, tillsammans med Lena Philipsson på sång. Efter en rad framgångsrika konserter i Australien och Sydafrika väntar i sommar en omfattande Europaturné med både egna konserter och festivaler.
I höst är det också premiär för Joyride – The Musical på China Teatern i Stockholm, efter en slutsåld premiärsäsong i Malmö med över 120 000 sålda biljetter. Nyligen offentliggjordes också en arenaturné i Europa i november och december -– med avslutning på Avicii Arena i Stockholm den 5 december (Live Nation).
– Jag är otroligt peppad på hur vi tillsammans med Per, Marie Dimberg och det globala teamet på Warner kan fortsätta föra Roxettes musik till nya lyssnare – både idag och imorgon. Det här är bara början, säger Anders Lindberg.
Läs också: Music Ally: How Roxette got dressed for success… on Spotify and TikTok
Christel Valsinger
Foto: Mattias Edwall © copyright