26 november 2024

Analys: Så mycket bättre 2024 – del 1

Den femtonde säsongen av Så mycket bättre är avslutad, och precis som tidigare säsong gör MI en analys över hur programserien har påverkat de medverkande artisternas exponering på streamingtjänster och online.

Det sista avsnittet av Så mycket bättre sändes i helgen, och olika tidningar och medier tävlar om att utvärdera och berätta hur dålig eller bra säsongen har varit. Vi fokuserar mer på det som kanske är mest intressant för branschen, det vill säga, hur har medverkan i programmet påverkat artisternas karriärer och exponering online, med ett rätt så starkt fokus på Spotify.

Detta är den första delen av analysen, den andra delen som är mer fokuserad på låtarna, återkommer vi till när det har gått några veckor, för att ge rättvisa åt alla tolkningar. De låtar som släpptes tidigt på säsongen har ju haft möjlighet att strömma en längre tid.

Även om årets omgång än så länge inte verkar ha genererat lika många ”hits” som tidigare år, förutom då kanske Estradens tolkningar Jag borde gå och Världen är inte vacker (men det är vi), behövs det alltså lite mer tid innan det går att utvärdera djupare. Men något kan vi säga redan nu.

Artisterna och musikskaparna som medverkade i årets Så mycket bättre var: Andreas Lundstedt (Alcazar), Peo Thyrén (Noice), Seinabo Sey, Simon Superti, Alba August, Arja Saijonmaa, Louise Lennartsson (Estraden), Per Persson (Perssons Pack), Dregen (Backyard Babies), Sophie Zelmani och Kerstin Ljungström.

Artisternas karriärer ser lite olika ut. Andreas Lundstedt, Peo Thyrén, Per Persson och Dregen har ju ingått i band och sammanhang där det kanske inte är det egna namnet som varit det främsta ”varumärket”, medan artister som Seinabo Sey, Alba August, Sophie Zelmani och Arja Saijonmaa ju är ”sina egna” varumärken.

Därför blir jämförelserna lite svåra att göra, och det är till exempel också stor skillnad mellan en internationell artist som Seinabo Sey, och en mer lokal artist som Arja Saijonmaa, men Så mycket bättre har naturligtvis påverkat alla, i mindre eller större utsträckning. Alla diagram är baserade på aggregerad data från Chartmetric.

Per den 24 november 2024 såg antalet Monthly Listeners på Spotify ut på nedan sätt för samtliga artister. För de artister som medverkar i flera band (som till exempel Peo Thyrén med noice och Easy Action) har vi valt det band som har påverkats mest.

Artist Monthly Listeners
1 Seinabo Sey 1 496 596
2 Estraden 791 555
3 Alcazar 677 364
4 Alba August 477 902
5 Simon Superti 396 591
6 Noice 237 772
7 Kerstin Ljungström 204 923
8 Sophie Zelmani 202 158
9 Arja Saijonmaa 123 581
10 Backyard Babies 116 027
11 Perssons Pack 44 021

 

Ovanstående visar enbart antalet Monthly Listeners vid en given tidpunkt, om vi istället tittar på procentuell tillväxt i lyssnandet på Spotify, med start i slutet av september innan premiäravsnittet sändes den 6 oktober, kan vi se att det är Kerstin Ljungström, Simon Superti och Arja Saijonmaa som än så länge påverkats mest positivt, procentuellt sett. (Seinabo Sey finns inte med i denna översikt, vi återkommer till henne).

För den som behöver förstoringsglas, hovra över diagrammet.

Kerstin Ljungström har sett en tillväxt på 250% i lyssningen på Spotify under perioden, och det är rimligt att anta att detta till mycket stor del beror på hennes medverkan i Så mycket bättre. Simon Superti har sett en ökning med 145% medan Arja Saijonmaa haft en tillväxt i lyssningen på 106% jämfört med innan serien drog igång. Viktigt att komma ihåg är dock att dessa artister är mindre jämfört med flera av de andra.

Det är ganska naturligt att artister som Alcazar inte ser så stor påverkan, Alcazar är ju ett internationellt band där en mycket stor del av lyssningen sker utanför Sverige, i länder som till exempel Tyskland, Italien och Nederländerna. Backyard Babies har eventuellt påverkats något av Dregens medverkan, men å andra sidan har ju även Backyard Babies en stor del av lyssningen i länder som Tyskland, Finland och USA, så effekten av Så mycket bättre blir naturligt mindre jämfört med mer lokala artister.

Inte heller Estraden har haft lika stor procentuell ökning, eftersom artisten redan hade så många Monthly Listeners innan. Just nu är det dock Estradens tolkning av Jag borde gå, med 1 152 042 strömmar, och Världen är inte vacker (men det är vi), med 856 829 strömmar, som är de klart mest strömmade låtarna på Spotify. Vi återkommer alltså till en djupare analys per låt i nästa del.

Tittar vi istället på den procentuella tillväxten i antalet följare på Spotify, ser vi att det återigen verkar vara Kerstin Ljungström och Simon Superti som fått mest boost, men även Alba August har sett en bra ökning.

Även här bör det påpekas att detta alltså är den procentuella ökningen, om en artist har relativt lite följare innan kommer tillväxten synas mycket tydligare jämfört med om artisten redan har många följare. Här det totala antalet följare per artist på Spotify per den 24 november:

Artist Followers
1 Seinabo Sey 185 292
2 Sophie Zelmani 78 974
3 Backyard Babies 78 291
4 Alcazar 41 378
5 Estraden 36 670
6 Noice 26 873
7 Alba August 18 630
8 Simon Superti 11 536
9 Perssons Pack 9 799
10 Arja Saijonmaa 7 859
11 Kerstin Ljungström 3 558

 

Tittar vi vidare på Playlist Reach, det vill säga hur många Spotify-användare som respektive artist når ut till genom spellistor, både Spotifys egna och andras spellistor, kan vi också här se en rejäl procentuell ökning för många av artisterna i samband med att premiäravsnittet sändes den 6 oktober:

Som bekant driver adderingar till spellistor lyssning, därför är det inte konstigt att det är de artister som tidigare nämnts som även här sett den största procentuella ökningen jämfört med innan Så mycket bättre.

En annan intressant jämförelse är att titta på den procentuella tillväxten av följare på Instagram.

På Instagram ser vi att det är Arja Saijonmaa som procentuellt sett haft den största tillväxten, följt av Kerstin Ljungström, Simon Superti och Sophie Zelmani, men förklaringen finns även här delvis att finna i hur många följare artisten har totalt på Instagram. Alba August har troligen också många fler följare på Instagram på grund av sin karriär som skådespelare.

Artist Followers
1 Alba August 214 240
2 Seinabo Sey 70 603
3 Backyard Babies 25 046
4 Estraden 15 904
5 Simon Superti 14 038
6 Alcazar 10 975
7 Kerstin Ljungström 6 382
8 Sophie Zelmani 4 068
9 Noice 3 846
10 Arja Saijonmaa 1 594
11 Perssons Pack 419

 

Som tidigare nämnts är inte Seinabo Sey med i ovan jämförande diagram, på grund av hennes relativt större storlek på Spotify jämfört med de andra artisterna, istället har vi plockat upp utvecklingen av Monthly Listeners i de tre största svenska städerna nedan, för att filtrera bort all lyssning internationellt, och under en lite längre tidsperiod, sedan starten av sommaren.

Det vi kan se är att Seinabo Sey hade en mycket tydlig uppgång i lyssningen på Spotify i dessa städer med start kring den 19 juli, tidigare i år alltså. Detta sammanfaller troligen med releasen av Hov1´s låt Försent, som Seinabo Sey medverkade på, och som ju blev en stor hit där under sensommaren.

Men Så mycket bättre verkar inte ha genererat någon större ytterligare tillväxt, även om det legat högt under hela hösten jämfört med tidigare.

Sett över en längre tidsperiod, från början av året, kan vi dock se att med start den 6 oktober så sker en viss ökning i den totala lyssningen på Seinabo Sey igen, som så att säga ”hindrar” den nedgång som varit trenden sedan toppen kring månadsskiftet augusti/september i år. Så visst, en viss påverkan har Så mycket bättre ändå haft, även för en artist med stora delar av sin fanbase i Mexiko, USA och Storbritannien (på YouTube är Seinabo Sey som absolut störst i Mexico City till exempel).

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att för en del av artisterna har Så mycket bättre 2024 inneburit ett tydligt ökat intresse, precis som det alltid brukar göra, och för ett par av artisterna har serien gett en rejäl procentuell tillväxt i såväl lyssnande som följande på Spotify, jämfört med tidigare.

För Kerstin Ljungström, som ju mer kanske verkat bakom kulisserna tidigare, är det tydligt att en bredare publik fått upp ögonen för henne. I jämförelse med tidigare har Arja Saijonmaa tveklöst fått en boost av programserien, liksom Simon Superti, Noice, Alba August och Perssons Pack.

För de artister som redan var lite större på Spotify, som till exempel Estraden, Seinabo Sey och Alcazar, är det naturligt att Så mycket bättre inte har haft lika stor effekt på det totala lyssnandet, förutom kanske för Estraden som släppt de tolkningar som publiken gillar mest än så länge (och som också fått mest air time i radio).

Sophie Zelmani är intressant, eftersom hon har näst mest följare på Spotify av samtliga dessa artister, men inte riktigt konverterat det till lyssning, än.

Dregens medverkan synes ha påverkat Backyard Babies i liten utsträckning (det är möjligt att den publik som tittar på Så mycket bättre inte brukar lyssna på sleaze rock från Nässjö vanligtvis), och påverkan på The Hellacopters är mycket liten. Där är det releasen av nya singeln Leave A Mark som skapat en peak de senaste 10 dagarna, men det verkar som om singeln framför allt driver mer kataloglyssnande.

Samtidigt får man komma ihåg att intresset för Så mycket bättre verkar ha dalat något. I genomsnitt hade serien 509 000 tittare i år, jämfört med i genomsnitt 680 000 under säsongen 2023, en nedgång med över 25%. Å andra sidan har ju tittarbeteendet förändrats drastiskt, allt färre tittar på linjär tv, utan väljer istället att se den här sortens ”förinspelade” avsnitt on demand.

Tittar man på utvecklingen för det linjära tittandet av Så mycket bättre har det sett ut så här under de senaste åren, genomsnitt per avsnitt och säsong:

2019: 1 581 000 tittare
2020: 1 464 000 tittare
2021: 1 378 000 tittare
2022: 876 000 tittare
2023: 680 000 tittare
2024: 509 000 tittare

Än så länge finns det inga kompletta uppgifter på streamingen on demand, det kan ju dröja flera veckor, eller till och med månader, innan man får en komplett bild över hur många som kommer att ha sett årets serie, men tittarbeteendet påverkar ju självklart popularitet. Om ”alla” tidigare såg programmet samtidigt, skapade det ju direkt en push av artisten och musiken mot publiken, medan upplevelsen av respektive avsnitt nu är utspritt över en mycket längre tid.

Producenten Martin Nygren sade förra året:

– Ja, att stirra sig blind på de linjära siffrorna funkar inte riktigt längre. Det börjar bli som att räkna hur många pappersupplagor en tidning säljer och mäta framgången där. Eller CD-skivor mot streams inom musikbranchen. Men de första siffrorna som kommer slår väldigt olika beroende program. Och så tar det mycket längre tid att räkna ihop allt. Första avsnittet har idag någonstans mellan 1,2-1,3 milj tittare totalt.

Oberoende av vad är det intressant att analysera vilken påverkan programmet har, och i nästa analys går vi ned på låtnivå och tittar på vilka tolkningar som har lyckats bäst från årets säsong. Det behöver gå ett gäng veckor så att alla låtar åtminstone får en någorlunda liknande ”chans” över tid.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Så mycket bättre