11 november 2024

Premiär för Musikförläggarnas branschdagar

Som uppladdning inför Musikförläggarnas Pris bjöd branschorganisationen förra veckan in till seminarier och livespelningar. MI skickade journalisten Emma Thimgren för att lyssna på ett par av panelsamtalen.

Förra veckan anordnades för första gången Musikförläggarnas branschdagar i samband med prisgalans 21:a upplaga. Onsdagen ägnades åt spelningar på temat Almost famous, ett återvändande koncept där nya talanger fick visa upp sig för musikbranschen. Efter det följde torsdagen som bjöd på seminarier och panelsamtal. Dagen färgades tydligt av två ständigt aktuella frågor: framtiden för AI och inkludering i musikbranschen.

Konferencier för dagen var journalisten Irena Požar. Förmiddagen inleddes med framtidsspaning kring AI och diskussion om hur upphovsrätten kan säkras med den nya tekniken. Efter det lyftes arbetsfrågor fram under rubrikerna “Hövlighet på arbetsplatsen – behövs det?”och “Förlagsadmin – branschens viktigaste personer!”. Jan Gradvall modererade sedan ett samtal om samarbetet mellan förläggare och låtskrivare, som följdes upp av en diskussion om illegal notkopiering.

På eftermiddagen låg fokuset på inkludering. Päivi Korhonen Carlberg pratade om hur språket påverkar jämställdheten under “Upphovsman, upphovskvinna eller upphovsperson?”. Efteråt modererade Irena Požar ett välbesökt panelsamtal om hur musikbranschen kan göras relevant för fler. Paneldeltagare var Johnny Tennander (Sony Music Publishing), Fumi Amao (Spotify), Zanyar Adami (Fanzingo) och Joakim Johansson (Universal Music).

Samtalet inleddes med att deltagarna förklarade vad deras arbetsgivare gör för att öka jämställdheten i branschen. Adami lyfte sedan fram frågan om mottagarkapacitet, varför det inte räcker för företagen att rekrytera bredare om de inte också breddar sina vyer. “Finns inte kapaciteten i rummet för ett jämlikt möte, då kommer de ändå inte vilja vara kvar. Hälften av alla i musikbranschen som har utländsk bakgrund överväger att sluta med musik på grund av bristande inkludering. Det behövs ett intersektionellt tänk och ett interkulturellt utbyte”, sa han.

Fumi Amao inflikade att det också är viktigt att de här personerna finns på ledarpositioner, vilket samtliga höll med om. Tennander och Johansson som talade från bolagssidan tyckte båda att utvecklingen går framåt, medan Adami var mer tveksam. Dock var alla överens om att förändringen måste komma från ledningen. Adami påpekade också att det är viktigt att branschen möter unga personer där de är, och inte förväntar sig att det är de unga som ska komma till dem. “Det finns många goda intentioner men jag ser inte riktigt investeringen. 39 procent av alla under 18 i Sverige har utländsk bakgrund. Ska man investera i framtiden handlar det om att aktivt gå ut och möta dem”, sa han. Johnny Tennander från Sony Music höll med. “Det är vi som ska jobba stenhårt för det här, annars blir vi ännu mer irrelevanta och det vore ju en mardröm”, sa han.

Ett annat problem som lyftes fram var hur Stockholmscentrerad musikbranschen är. Amao fick sedan frågan hur duktiga branschen är på att inkludera flickorna, mot bakgrund av att kvinnor med utländsk bakgrund är de som upplever branschen som minst jämställd. “Vi måste ge unga kvinnor resurser att ta ett kliv in i branschen. De får inte samma uppbackning som männen, eftersom männen ofta plockar in andra män i studion. Man kan inte bara kasta pengar på problemet och klappa sig på axeln, jag tror mer på att lyssna”, sa hon.

Slutligen diskuterades även mångfaldsmättnad, hur inkludering ska fortsätta drivas vidare i dagens samhällsklimat där det finns ett motstånd mot dessa frågor. “Det är vi som i egenskap av ledare som måste skapa en kultur i bolagen där det här överlever. Man får inte vara rädd för att göra misstag. Det viktiga är att man gör något och blir det fel så får man be om ursäkt och göra om. Alternativet är att man inte gör någonting och det är farligt”, fastslog Johansson.

Dagen avslutades med ett panelsamtal om vägen till jobb för unga A&Rs. Den stora andelen unga personer i publiken bevisade hur aktuell frågan är. Samtalet modererades av Ayan Jamal och paneldeltagare var Leroy Joweihan (Sony Music Publishing) samt Naomi Wood (Wood Music). Tillsammans gav panelen handfasta tips till nybörjare. De unga uppmuntrades att hitta sin egen väg in i branschen, analysera vad som saknas där och ha tålamod att tänka långsiktigt. Med en stark närvaro i sociala medier och genom egna initiativ att ta kontakt med folk bygger man bäst ett eget kontaktnät, tyckte panelen, som också fastslog att det är en spännande tid i branschen.

Text och foto: Emma Thimgren

Etiketter: #Musikförläggarna