Efter jobb på Universal Music och The Very Good har Andreas Skarpvold Fouchenette startat egna managementet Cool Kids Never Die, med skarpa utlandsplaner för hittills enda klienten, Yaeger.
Vad är Cool Kids Never Die?
– Cool Kids Never Die är ett management som är grundat av mig, Andreas Skarpvold Fouchenette, där vi fokuserar på att hitta och utveckla artister som är kreativa genier, de som bryter mot normen och skapar musik som tänjer på gränser. Cool Kids Never Die är mer än ett företag — det är ett sätt att vara som hyllar autenticitet, kreativitet och individualitet.
Vem är du själv?
– Mitt namn är Andreas Skarpvold Fouchenette och jag började min resa för över 10 år sedan som turnéledare och ljustekniker innan jag därefter startade upp mitt första management. Efter några år i mitt eget bolag började jag på Universal Music där jag spenderade större delen av min karriär. På UMG jobbade jag med flera duktiga artister och kreatörer på en global nivå, däribland Avicii, Tove Lo, NOTD mfl. Efter att ha bott några år i San Francisco, började jag på The Very Good där jag fick chansen att arbeta med några av, enligt mig, Sveriges främsta producenter och låtskrivare. Jag brinner för talangen, kreativiteten och individualiteten hos människor och har alltid gjort, det är därför jag startade Cool Kids Never Die – för att hitta och få fram det unika i nästa stora stjärna.
Svensk artistexport har gått lite ”i stå” senaste åren, vad gör att du tror att Yaeger kan lyckas?
– Yaeger har alla förutsättningar för att slå igenom globalt. Hon är själva essensen av vad Cool Kids Never Die står för: en orädd, genreöverskridande stil och med en karisma som är omöjlig att ignorera. Träffar man Yaeger så förstår man varför hon kommer att nå hela vägen. Hennes driv, vision och orädda attityd gör henne till någon jag ser upp till varje dag.
– Jag tror att man i vissa fall har förlitat sig på förlegade arbetssätt – istället för att fokusera på talangen som är precis framför näsan på en och våga lita på att deras unika sätt att förmedla sin vision och musik kommer att nå igenom bruset. Det finns obegränsade möjligheter idag för artister med partners som TikTok, Spotify, Apple m. fl. när det kommer till deras musik, men det finns flera andra sätt att bygga artister och deras brand. Man måste våga lyfta blicken för att finna nya vägar. Yaeger gör just det, och därför är jag säker på att hon är Sveriges nästa stora stjärna.
Vad kan tänkas komma framöver från Cool Kids Never Die?
– Cool Kids Never Die kommer att primärt fokusera på arbetet med Yaeger samtidigt som vi alltid kommer att hålla ögonen öppna för artister som utmanar status quo och som vill skapa något nytt och som vågar vara annorlunda. Vi vill forma framtida musiklegender genom att ge dem frihet och stöd för att uttrycka sin unika vision. Vi kan också förvänta oss fler samarbeten, där både artister och deras brands får möjligheter att växa och blomstra.
Lars Nylin