21 maj 2024

Notiser – vecka 21, 2024

Denna vecka bland annat: Aftonbladet testar AI-genererade rapversioner av nyhetstexter för unga. Wyclef Jean släpper AI-låt tillsammans med Google. Apple introducerar ”haptisk” musik, och BMAT lanserar certifiering för träning av modeller. 

—–

Aftonbladet har testat att presentera nyheter som rap, med hjälp av AI. Idén föddes för ett par år sedan, och nu har man låtit 1 000 unga testa rap-nyheterna skarpt. Under en vecka fick deltagarna ta del av nyheterna endera genom att lyssna på en AI-röst som läste upp nyheten med musik i bakgrunden, eller lyssna till AI-genererad rap av nyhetstexten.

Aftonbladet skriver att hälften av deltagarna tog del av nyheterna på det här sättet, och den mest populära ”nyhetslåten” var en rap om Beyoncés Stockholmsbesök.

Martin Schori, stf ansvarig utgivare, skriver:

”Unga gillar nyheter, men de gillar inte alltid sättet vi presenterar dem på. Så kan man sammanfatta alla, och då menar jag verkligen alla, undersökningar jag sett de senaste åren. Och jag förstår dem, de senaste åren har medierna tagit stora kliv och publiken kan nu ta del av nyheter i text, video eller ljud – men i grunden gör vi på samma sätt som på tiden då det endast fanns papperstidningar, tv och radio. Vi tror att mediebranschen behöver utmanas rejält i det sätt vi presenterar nyheterna på.”

Bakgrunden är att Aftonbladet med hjälp av Fritidens fritidsgård i Hallonbergen bjud in ungdomar 2022 för att ta fram nya produktidéer som skulle kunna göra att fler unga blev intresserade av nyheter och tog del av dem. En av de idéer som kom fram var just att använda sig av musik för att göra nyheterna mer intressanta.

Shori skriver att det finns uppenbara frågor kring vad som händer med upphovsrätten kring den här AI-generade musiken. Kan Aftonbladet t ex publicera sin nyhetslåtar på streamingtjänster, och ta del av intäkter på samma sätt som andra låtar?

Vissa former av musik är också laddad med värderingar i sig självt, och kan påverka hur lyssnarna tolkar nyheten.

Läs mer på Aftonbladet

—–

Apple Music genomför den sista nedräkningen av det som man kallar 100 Best Albums of all-time. Den 21 maj publiceras 11-20, och den 22 maj publiceras topp 10 album.

Robyns Body Talk hamnade på plats 100, annars är det tunt med svenska album än så länge. Robyn fick bl a motiveringen:

”Som det svenska popundret förkunnar i första låten: ”Fembots have feelings, too”. Och snacka om att Body Talk har känslor. Albumet lanserade två av 2000-talets absoluta ”sad-bangers”: ”Dancing on My Own” och ”Call Your Girlfriend”, vilka inspirerade en våg av smärtsamma men segervissa anthems för tårar på dansgolvet.”

Se listan

—–

Wyclef Jean, Justin Tranter och Marc Rebillet finns bland artisterna som testat att använda sig av Googles nya teknik för AI-genererad musik, som man kallar Music Sandbox. Tekniken presenterades vid utvecklarkonferensen under förra veckan, och liknar tjänster som Udio och Suno, där man skapar musiken med hjälp av prompter.

Wyclef Jeans låt heter Right There, där han promptat musik i ”kompa”, en genre från Haiti.

Lyssna på YouTube

Läs mer om Music Sandbox

—–

AI Song Contest har öppnat upp för musikskapare att skicka in bidrag till årets tävling. Fram till sista juli kan bidrag skickas in, varpå en jury väljer ut vilka bidrag som allmänheten kan rösta på. Röstningen pågår under augusti och september, och galan genomförs den 5 oktober.

AI Song Contest är ett slags replika av Eurovision, men globalt och inriktat på musik som skapats i samspel mellan människor och AI, inte rent AI-genererade låtar. Tidigare vinnare i tävlingen är Australien, Nederländerna, Thailand och USA.

www.aisongcontest.com

—–

Spotify har släppt landsspecifik data för år 2023 i Danmark, på samma sätt som man gjorde här i Sverige förra veckan.

Data visar t ex att Spotify betalade ut 311 miljoner DKK för musik från danska artister (1,8 miljarder SEK i Sverige), att 111 danska artister generade utbetalningar på över 500 000 DKK (500 i Sverige, i SEK) och att 38% av alla utbetalningar gick till den oberoende sektorn (50% i Sverige).

45% av lyssnandet på dansk musik skedde utanför Danmark, för svenska artister var det 60%.

—–

TikTok testar just nu möjligheten för användare att ladda upp videos som är så långa som upp till 60 minuter, skriver TechCrunch. Än så länge är det bara ett test för att se hur långa videos tas emot, och TikTok säger att de inte har några planer på att införa den nya gränsen för alla i närtid.

—–

Apple introducerar i höst haptisk musik, dvs att musiken spelas upp genom vibrationer, något som gör det möjligt för personer som är döva eller som har kraftigt nedsatt hörsel att ändå kunna uppleva musik. I samband med det släpper man också upp ett API som ska göra det möjligt för apptillverkare att integrera funktionen i sina appar.

Förutom det kommer man introducera AI-baserad spårning av ögonrörelser till iPhone, som gör det möjligt för människor med nedsatt rörelseförmåga att ändå kunna styra sin iPhone och kommunicera, med hjälp av ögonen.

Tim Cook, vd för Apple säger i pressreleasen:

– Vi tror djupt på den transformerande kraften hos innovation för att berika liv. Det är därför som Apple i nästan 40 år har kämpat för inkluderande design genom att bädda in tillgänglighet i kärnan av vår hårdvara och mjukvara. Vi tänjer hela tiden på teknikens gränser, och dessa nya funktioner återspeglar vårt långvariga engagemang för att leverera den bästa möjliga upplevelsen till alla våra användare.

Läs pressmeddelande

—–

BMAT och Voice-Swap har introducerat en lösning som gör det möjligt för de som tränar upp AI-modeller av artisters röster att kontrollera så att träningen endast sker på godkänt innehåll. Genom att referensköra datasetet mot BMAT´s databas kan de som tränar upp sina modeller få ett slags ”certifiering”, som visar att man har tränat upp sin modell på ett korrekt sätt.

BMAT är ett dataföretag som tillhandahåller tjänster för insamlande sällskap runt om i världen när det t ex gäller vilken musik som spelas på radiokanaler, och identifiering av annan form av musikanvändning. Voice-Swap är en tjänst som gör det möjligt för musikskapare och producenter att använda sig av licensierade AI-kloner av artisters röster, där ursprungsartisterna också får betalt för användningen.

Läs mer

—–

Lästips: How Eurovision 2024 is Pointing to Streaming
Statistikföretaget Chartmetric har gjort en djupanalys av hur årets låtar i Eurovision presterade innan och efter, och vad som går att lära sig av statistiken. T ex är det inte så enkelt som att de låtar som strömmas mest är självklara vinnare, The Code med Nemo låg på sjunde plats inför tävlingen.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se