16 april 2024

Notiser – Vecka 16, 2024

Bland veckans notiser: Soundtrack Your Brand lanserar AI-verktyg för affärsverksamheter som använder musik, låttexter har blivit mer enformiga visar en studie, IFPI har utsett ny global VD och ny AI-lagstiftning föreslagen i USA. 

—–

Svenska streamingtjänsten Soundtrack Your Brand, som används av företag som vill använda musik i sin verksamhet, har lanserat ett verktyg där användarna kan skapa spellistor med hjälp av prompter, textinstruktioner.

Soundtrack, som nu har över 130 miljoner spår på sin tjänst, använder sig av en LLM (Large Language Model) tillsammans med all den kategorisering och data som man själv byggt upp under årens lopp för att kunna identifiera musik på ett smart sätt, t ex utifrån känslor, årtionden, energinivåer och annat.

Ola Sars, medgrundare och VD för Soundtrack, säger att verktyget ”ger varumärken möjlighet att skapa den perfekta spellistan baserat på en kort beskrivning av deras verksamhet, atmosfär och målgrupp – en funktion som ännu inte är tillgänglig på många andra streamingplattformar för konsumenter eller företag.”

Spotify testar just nu sin variant av motsvarande för privatkunder, i betaversion i Australien och Storbritannien.

Läs mer om AI Playlist Generator

—–

Wall Street Journal skriver att Spotify är på gång med funktioner som ska göra det möjligt för användare att modifiera musiken på plattformen, genom att t ex kunna öka eller minska hastigheten på låtarna, göra mashups, och redigera delar av musiken. Liknande funktioner för uppspelningshastighet används flitigt av t ex tjänster för ljudböcker, men också av videoappar som STV Play.

De nya versionerna av låtarna ska gå att spara, men endast finnas tillgängliga för de som har modifierat musiken, och rättighetshavarna kommer fortsatt få betalt för strömmarna som genereras med de modifierade varianterna på samma sätt som idag.

Läs mer på The Verge

—–

Det nya turnékonceptet Tour Tornado startade den 13 april på Katalins Jazzbar i Uppsala. Med inspiration från Europas alternativa klubbscener vill Tour Tornado erbjuda en plattform för nytänkande musik som utmanar kommersiella normer, och ge independentartister en plattform att visa upp sig på.

Nästa tillfälle är i Norrköping den 25 maj på Knäppingens innergård. Därefter går tornadon vidare till Berlin den 15 juni. Helia Hole, som grundat konceptet tillsammans med Dorothy Mörner, säger till MI:

– Konceptet är att lyfta lokala talanger men att det samtidigt ska gå under ett och samma ”varumärke”. I år är det Gabriella Wilsson och Dorothy Mour som står för grunden, men en lokal talang bokas på varje plats. Övriga konstnärer lyfts även, t.ex. poeter och bildkonstnärer. Alla bidrar med att arrangera men vi delar också solidariskt på intäkterna. På så sätt spar vi tid och energi, istället för att operera på våra ensamma öar. Dessutom blir det mycket roligare.

– Målet är skapa en självklar plattform för independent artister och inspirera alla att ta del av mindre etablerade artisters fantastiska musik. Jag ser personligen optimistiskt på framtiden och tror att liveupplevelser kommer vara en motpol många längtar till.

—–

En studie av 12 000 låttexter till hits som släppts mellan 1980 och 2020 visar texterna blivit mer enformiga med åren. Det skriver DN, som tagit del av rapporten som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Scientific Reports.

Dagens låttexter innehåller färre långa ord, är mer lättlästa, upprepande och består till allt större del av refränger. Ett undantag är raptexter. Där har visserligen upprepningarna också ökat men andelen svåra ord är fler än tidigare.

Ta del av artikeln i Scientific Reports

—–

IFPI har utsett Victoria Oakley till ny global VD. Oakley påbörjar sin tjänst i juni och kommer närmast från en roll som VD för Portland, en konsultverksamhet inom global strategisk kommunikation och opinionsbildning.

Hon har även arbetat i två decennier inom den brittiska diplomattjänsten samt varit Global Public Policy Director för Google.

IFPIs tidigare VD, Frances Moore, lämnade tjänsten i december 2023 efter att ha innehaft posten sedan 2010.

Läs mer

—–

Ett nytt lagförslag i USA skulle liksom AI-förordningen i EU introducera krav på de som tränar upp modeller för generativ AI att offentliggöra vad man tränat modellerna på. Sådan information skulle enligt förslaget skickas in till statliga Register of Copyrights, med en ”tillräckligt detaljerad sammanställning av alla upphovsrättsskyddade verk som inkluderats”.

Den amerikanska musikbranschen har gått ut till stöd för lagförslaget, som finns att läsa i sin helhet här (PDF).

—–

Warner Chappell Music och ICE meddelar att de har förlängt sitt samarbetsavtal, och Warner kommer dessutom flytta över allt online-processande från andra aktörer i Europa till ICE. Warner har utvärderat sin situation under nästan ett års tid, och kommit fram till att den bästa lösningen är att lägga över allting på ICE.

Guy Moot, CEO på Warner Chappell, säger:

– På Warner Chappell strävar vi alltid efter att säkerställa att våra låtskrivare, kompositörer och producenter får betalt korrekt och snabbt. På dagens digitala musikmarknad finns det enorma mängder data att bearbeta, och vi måste arbeta med en pålitlig partner för att säkerställa att vi levererar klassens bästa service. ICE har alltid visat sig vara en innovativ och flexibel partner, så vi är glada över att kunna utöka vår relation med dem.

Läs pressmeddelande

—–

Apple meddelar att de kommer förändra reglerna på AppStore för streamingtjänster inom EU, och göra det möjligt för apputvecklare att inkludera en knapp som leder till utvecklarnas hemsida där de kan informera användarna om alternativa sätt att betala för prenumerationer och innehåll. De öppnar också upp möjligheten för användare att kunna ange sin mailadress för att få mer information om alternativa betalningsmetoder från apputvecklarna.

Förändringarna kommer efter att Apple fick en bot av EU-kommissionen på närmare 19 miljarder kronor för en månad sedan, en dom som Apple har överklagat.

Läs mer

—–